Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kritikstorm mot Dplay efter starten av Allsvenskan

Publicerad: 22 Juni 2020, 08:38

Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery Networks.

Laggande sändningar och problem med ljudet. Kritiken är inte nådig mot Dplay efter premiären av Allsvenskan. Discovery erkänner att tjänsten har tekniska problem.


Ämnen i artikeln:

AllsvenskanDiscovery NetworksDplay

Inför årets säsong av Allsvenskan och Superettan knep Discovery Networks rättigheten från TV4 och C More. Men coronapandemin satte käppar i hjulen och säsongen drog inte igång förrän 14 juni. Matcherna sänds huvudsakligen i streamingtjänsten Dplay – bland annat derbyt mellan Hammarby och AIK igår, söndag.

Kritiken mot sändningarna har inte varit nådig. Användarna upplever tekniska problem med ljud som försvinner och en bild som laggar.

”Snälla försök få ordning på er produkt. Ljudet försvinner och jag blir konstant (mellan 15-20ggr per match) utslängd från matcherna. Det kan inte vara rimligt att behöva betala fullpris för en så svagt fungerande produkt”, lyder en kommentar på Facebook, medan en annan användare skriver:

”Ni är ju totalt jävla värdelösa! Man betalar 300 spänn i månaden också laggar de varannan minut på era matcher.”

Även på Twitter får Discovery utstå kritik:

”Hur kompenseras vi för ikväll? Ingen kan påstå att tjänsten ens var nära att fungera godkänt. Sänd matcherna på tv om ni inte klarar av att ha en fungerande app? Ni är ensam leverantör av svensk fotboll i en tid då man inte kan se den på ett annat sätt. Ta ansvar.”

Det är inte första gången som användare upplever tekniska problem med Dplay. Under förra året inledde Discovery en stor techsatsning där målet bland annat var att fördubbla antalet utvecklare.

LÄS ÄVEN: Techsatsning ska vända Discovery

Aftonbladets krönikör Marcus Leifby beskriver Dplays första vecka som leverantör av Allsvenskan och Superettan som ”ett historiskt fiasko som saknar motstycke i den svenska etermediehistorien”.

I torsdags bekräftade Discovery att man har tekniska problem med Dplay på smart-tv:s av märket Samsung från tidigare än 2017, skriver Sportbladet. Användarna hänvisades istället till ”alternativa lösningar”.

Enligt Discoverys kommunikationsdirektör Jessica Linnman jobbar man hårt på att lösa problemen.

”Vi vill att alla ska kunna få en bra upplevelse av Allsvenskan och Superettan och vi har också identifierat problem och även åtgärdat dessa. Under söndagens matcher fanns fortfarande problemet med vår app i Samsung TV kvar och det beklagar vi givetvis. Men vi jobbar hårt med att lösa det. Sedan är det en utmaning att lägga en så här stor rättighet till större del på en streamingplattform och vi har haft ett enormt tryck på Dplay under den här första veckan. Det är dessutom ett väldigt intensivt schema med många matcher på kort tid och vi har inte haft någon försäsong där man vanligtvis kan testa i livemiljö”, skriver hon i ett mejl till Sportbladet.

Att istället sända matcher i någon av Discoverys linjär-tv-kanaler är inte ett alternativ, enligt Jessica Linnman.

Ett abonnemang på Dplay, som inkluderar Allsvenskan och Superettan, kostar 349 kronor i månaden.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.