Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Kritikerna: "Kungarna av Tylösand saknar charm"

Igår kväll var det premiär för Kanal 5:s skandalsåpa Kungarna i Tylösand. Här är kritikernas dom.


Publicerad 2010-09-09 05:40
Uppdaterad 2015-12-06 15:39

Ämnen i artikeln:

Calle Schulman

Dela artikeln:

I programmet, som produceras av Mastiff och Calle Schulman, får tittarna följa åtta unga män och kvinnor som under en månad sysselsätter sig med att supa sig fulla, hångla och eventuellt även jobba i en surfbutik.

Tv-kritikerna var på torsdagsmorgonen måttligt imponerade av serien.

”Jag antar att Kanal 5 och producent Calle Schulman hoppas att moraltanten i mig ska gå loss fullständigt efter premiären av spritsåpan "Kungarna av Tylösand". Men jag blir inte särskilt provocerad, bara smått deprimerad”, skriver Expressens Maria Näslund.

Serien andas desperation, då det mesta i genren redan är gjort, skriver hon.

När det mesta är gjort i genren uppstår förstås desperation.

”Det räcker inte att ha sex under täcket eller att hångla i poolen - och det är de medverkande oerhört medvetna om. Det ska vara sex där man ser allt och man kan ju alltid kissa och kräkas i poolen”, skriver Maria Näslund.

Helsingborgs Dagblads Stefan Lindqvist är ännu hårdare. Medan såpor som ”Big Brother” och ”Villa Medusa” hade ”förmildrande drag” är "Kungarna av Tylösand" ”fullständigt iskallt gjort”.

”Här finns ingen charm. Bara fylla, folk som pissar och spyr och en mycket tragisk underton. Vi ser ännu ett produktionsbolag i samklang med Kanal 5 som utan samvetskval tuggar i sig unga människors önskan att synas och bli bekräftade och sedan spottar ut resterna av människovärde som en spya på en bakgård”, skriver Stefan Lindqvist.

Några tittarsiffror är i skrivandets stund inte klara.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.