Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Kritik mot SVT:s prinsintervju – producerades av vännen Calle Schulmans bolag

Publicerad: 15 juni 2015, 14:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

SVT får kritik för att bröllopsintervjun med prins Carl Philip producerades av prinsens vän Calle Schulmans bolag.


Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanSVT

SVT:s intervju med prins Carl Philip och Sofia Hellqvist inför helgens bröllop producerades av Hard Hat Media, där Calle Schulman är en av delägarna.

Nu får SVT kritik för produktionen, eftersom Calle Schulman är vän med brudparet. Det skriver SVT:s Kulturnyheterna.

Hard Hat Media har sedan tidigare även ett samarbete med Sofias välgörenhetsprojekt Project Playground, och ger 10 procent av sina intäkter till projektet.

Publicistklubbens ordförande Björn Häger säger till Kulturnyheterna att SVT:s val att låta Hard Hat producera programmet öppnar för kritik, speciellt nu när det pågår en livlig debatt om textreklam och sponsrad journalistik.

– Varför hyr SVT in just den här byrån? Det kommer otajmat. Just nu är det särskilt viktigt för SVT att visa sitt oberoende, säger han.

SVT:s nöjeschef Thomas Hall ser inga problem med att Hard Hat Media producerade intervjun med prinsparet.

– Jag hade tyckt att det var märkligt om Hard Hat också stod för innehållet. Men det här är helt ofarligt eftersom vi står för det redaktionella innehållet och programledare. Vi har haft kontroll över intervjun från första till sista sekund, säger Thomas Hall till Kulturnyheterna.

Calle Schulman själv vill inte kommentera kritiken.

Tror inte vi har så mycket att kommentera den väldigt fina intervjun. Såvida det inte gäller någon teknisk fråga runt vilken teknik vi använde eller så”, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna.

Enligt SVT sågs intervjun med Carl Philip och Sofia Hellqvist av 880 000 personer när den sändes i fredags.

LÄS ÄVEN:

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev