Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kris för tv – då känner dagspressen doften av revansch

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Efter flera år av dystra siffror har tappet för dagspress mattats av i år.Trängseln i tv ger ytterligare vind under vingarna för de hårt prövade dagspress- försäljarna.– Det kommer att bli en fin höst och vinter, säger Mediekompaniets försäljningsdirektör Magnus Wretbring.


Bolagets bokningsläge inför hösten är bättre än på många år – även om man bortser från de extra annonspengar som riksdagsvalet ger.

Både print och webb säljer mer än 50 procent bättre än föregående år och mobilen växer med närmare 1 200 procent i oktober till december.

Enligt Magnus Wretbring förklaras uppgången delvis av ökad efterfrågan från annonsörer som har nekats plats hos tv-kanalerna.

– Framförhållningen är bättre i våra bokningar eftersom annonsörerna vill säkra sin plats, säger han.

– Vi ser även stora ökningar på textannonser som är en garanterad plats för dem som inte kommer in i tv.

Även annonspaketen Svea, Riksmedia och Citypaketet har märkt av ett ökat tryck till följd av tv:s svårighet att leverera ut­lovade kontakter.

– Jag tror att vi kommer att se en fortsatt ökning i och med den här svårigheten att nå rating i tv, som brukar vara basen i kampanjer. Nu måste annonsörerna hitta en annan medielösning och då ligger print bra till. Det är ett beprövat tryggt medium, kunderna vet vad de får, sade Citypaketets dåvarande vd Leslie Marsde­n till Dagens Media före sommaren.

Magnus Wretbring tror att en annan förklaring till att annonsörerna hittat tillbaka till dagspressen är att mediet har hittat sin nya roll efter de senaste årens turbulens.

– Vi har setts som för dyra, men nu är vi bättre marknads­anpassade för vår nuvarande tillvaro. Nu gäller det att se till att behålla tv-pengarna och se till att dagspress blir ett planerat val för dem.

Det finns dock ytterligare en utmaning för dagspressen.

– Dagspressens problem är inte att det inte fungerar, för det gör det, utan att många annonsörer tycker att det är ett gammalt och mossigt medieslag, säger Tobias Hedström, analyschef på Tidningsutgivarna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.