Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

”Krig om herraväldet bland streamingtjänsterna”

Intresset för icke engelskspråkig drama har ökat lavinartat tack vare de stora streamingjättarna. Inte minst nordiska program är i hetluften. ”Vi har varit en undangömd specialbokhylla men gör man något bra nu så syns man”, säger Endemol Shine Groups Lars Blomgren.


Publicerad 2019-04-18 05:39

Ämnen i artikeln:

Dagens Media Insikt

Dela artikeln:

Under Miptv i Cannes höll Endemol Shines Lars Blomgren en masterclass om hur man lyckas med drama som inte är på engelska.

Intresset för icke engelskspråkig drama har ökat lavinartat tack vare de stora streamingjättarna. Inte minst nordiska program är i hetluften. ”Vi har varit en undangömd specialbokhylla men gör man något bra nu så syns man”, säger Endemol Shine Groups Lars Blomgren.

Det har aldrig varit en mer spännande tid inom branschen än nu. Det menar Lars Blomgren, chef för EMEA på Endemol Shine Group, ESG, som under förra veckan besökte internationella tv-mässan Miptv i Cannes. Där höll han i en fullsatt masterclass som handlade just om hur man lyckas med drama som inte är på engelska.

Endemol Shine Group har ett brett nätverk av dramaproducenter och bolag inom de icke engelskspråkiga marknaderna i Europa, Mellanöstern och Asien som tillsammans står bakom cirka 70 produktioner per år varav 20 är på engelska.  Utvecklingen har gått och går rekordsnabbt jämfört med hur det såg ut för 10-15 år sedan, säger Lars Blomgren när Dagens Media får en pratstund med honom i solen i Cannes.

- Tidigare fanns det inga andra kanaler än public service, som SVT, som ville eller hade budget för att kunna beställa stora dramaproduktioner. På samma sätt var HBO den enda i USA och BBC den enda i Storbritannien. Idag finns det ett helt annat utbud. Vi är mycket närmare varandra i världen idag och det skapar bra tv.

Läs mer om hur Endemol Shines Lars Blomgren ser på de nordiska programmens framtid och hur hård konkurrens egentligen är i Dagens Media Insikt, vecka 16.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Ninna Bengtsson

Frilans

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.