Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Krav på alkoholstopp i Kanal 5 och MTG TV dras tillbaka

Konsumentverket återkallar sin begäran till EU-kommissionen om att få till ett stopp för alkoholreklamen i MTG TV:s och SBS Discoverys kanaler.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Februari 2015, 10:13
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:13

Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTGKonsumentverket

Eftersom MTG TV:s och SBS Discoverys kanaler sänder från Storbritannien omfattas de inte av svenska regler.

Istället övervakas tv-bolagens sändningar av den brittiska myndigheten Ofcom, som har ett mer liberalt regelverk kring alkoholreklam.

Som Dagens Media tidigare har berättat valde Konsumentverket i slutet av förra året att kontakta EU-kommissionen för att få till ett stopp för alkoholreklamen i TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9.

Nu har Konsumentverket dock valt att återkalla sin begäran, med motiveringen att det krävs en ytterligare analys av "de formella kraven för underrättelsens innehåll och de övriga förutsättningarna för den fortsatta processen".

– Det handlar egentligen om att det här är något som ingen har gjort tidigare, säger säger Jan Nyquist, enhetschef på Konsumentverket, till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi har fått signaler av kommissionen om att vi nog behöver komplettera vår ansökan. Vi har ännu inte riktigt förstått med vad, eftersom vi tycker att vi har tagit fram det som behövs.

Konsumentverket ska inom ”max två månader” författa en ny skrivelse till EU-kommissionen.

– Vår inställning är att frågan ska prövas, det finns ingen ändring i sak, säger Jan Nyquist.

Vad tror ni om möjligheterna att stoppa alkoholreklamen?

– Jag vill inte spekulera i det. Vi försöker visa på varför tv-bolagen har sitt säte i Storbritannien. Vi hävdar att det är på grund av att de har andra regler där.

Jan Nyquist betonar att alkoholreklamen i tv-bolagens utsändningar vänder vänder sig uteslutande till svenska konsumenter.

– Sen finns det många olika skäl man kan ha till att ha sitt säte i Storbritannien, som skattemässiga, som man också kommer att överväga i den här prövningen. Vi får se om det räcker.

Som Dagens Media tidigare har berättat har mängden alkoholreklam i Sverige ökat markant de senaste åren.

2014 uppgick investeringarna i alkoholreklam summan till 1 376 miljoner kronor brutto i Sverige, enligt Sifo Reklammätningar. Om man jämför med till exempel 2010 är det en fördubbling, då det rörde sig om 659 miljoner kronor brutto. Siffrorna avser bruttopriser och speglar inte eventuella rabatter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.