Rörligt
Kraftig tillväxt för hyrfilm 2022
Publicerad: 3 februari 2023, 13:22
”Konsumenterna uppskattar bevisligen de digitala hyrtjänsterna”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson.
Foto: Getty Images
Andelen hushåll som köper eller hyr film på nätet ökar kraftigt, visar siffror från Mediavision.
Köp och hyrning av film på nätet, så kallad TVOD (transactional video on demand), ökade kraftigt under 2022. Det visar siffror från Mediavision.
Under en genomsnittlig månad 2022 hyrde och köpte 28 procent av hushållen TVOD-innehåll, vilket innebär en rekordnivå. Det innebär också en ökning med 15 procent, jämfört med 2021. Hushållens utgifter för TVOD ökade med nära 6 procent, jämfört med 2021.
LÄS ÄVEN: Marie Nilsson: 2023 kan bli hybridtjänsternas år
Den genomsnittliga utgiften per månad för hushåll som köpt eller hyrt TVOD-innehåll landade på 145 kronor för helåret 2022.
– Även om bio tycks återhämta sig, är det onekligen en bit kvar till nivåerna som noterades innan pandemin. För TVOD däremot, innebar 2022 en rekordtillväxt. Att många stora titlar lanserades på de prenumererade SVOD-tjänsterna (som till exempel Netflix, Viaplay eller Disney) under förra året tycks alltså inte ha påverkat utvecklingen negativt, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Konsumenterna uppskattar bevisligen de digitala hyrtjänsterna och till skillnad från bio verkar de inte tycka att utbudet påverkats negativt av pandemin.