Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Kraftig ökning för spel i tv

Publicerad: 18 Oktober 2018, 12:04
Uppdaterad: 18 Oktober 2018, 13:57

Spelbolagen dominerar listan över de 20 största annonsörerna i tv.


Två spelbolag toppar listan över de största annonsörerna i tv. Det enligt bruttosiffror från TNS-Sifo, mätt mellan januari till augusti 2017 och 2018.

Störst i tv är jätten Procter & Gamble som investerat 492 miljoner kronor mellan januari och augusti 2018.

Kindred Group och statliga Svenska Spel kvalar in som tvåa respektive trea på listan. Från januari till augusti i år har Kindred Group öst in 366 miljoner kronor i tv, vilket innebär en ökning på 88,3 procent.

Även Svenska Spel har ökat sina investeringar i tv, jämfört med samma period föregående år, då de har spenderat 230 miljoner kronor brutto. En ökning på 23,9 procent.

På listan över de största annonsörerna i tv återfinns totalt fem spelbolag, vilket gör att kategorin är överrepresenterad på listan.

- Vi har stora förväntningar rent affärsmässigt, säger Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group om förhoppningarna när spelmarknaden omregleras vid årsskiftet.

- Det kommer bli fler möjligheter att nå målgrupper via olika plattformar, vilket är bra för att minska irritationen som finns mot spelreklam i allmänheten då den idag är limiterat till ett visst antal medier.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 42.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev