Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 18 oktober 2018, 12:04
Uppdaterad: 18 oktober 2018, 13:57
Spelbolagen dominerar listan över de 20 största annonsörerna i tv.
Två spelbolag toppar listan över de största annonsörerna i tv. Det enligt bruttosiffror från TNS-Sifo, mätt mellan januari till augusti 2017 och 2018.
Störst i tv är jätten Procter & Gamble som investerat 492 miljoner kronor mellan januari och augusti 2018.
Kindred Group och statliga Svenska Spel kvalar in som tvåa respektive trea på listan. Från januari till augusti i år har Kindred Group öst in 366 miljoner kronor i tv, vilket innebär en ökning på 88,3 procent.
Även Svenska Spel har ökat sina investeringar i tv, jämfört med samma period föregående år, då de har spenderat 230 miljoner kronor brutto. En ökning på 23,9 procent.
På listan över de största annonsörerna i tv återfinns totalt fem spelbolag, vilket gör att kategorin är överrepresenterad på listan.
- Vi har stora förväntningar rent affärsmässigt, säger Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group om förhoppningarna när spelmarknaden omregleras vid årsskiftet.
- Det kommer bli fler möjligheter att nå målgrupper via olika plattformar, vilket är bra för att minska irritationen som finns mot spelreklam i allmänheten då den idag är limiterat till ett visst antal medier.
Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 42.