Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kraftig ökning för Kanal 9

Publicerad: 15 juni 2009, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Kanal 9 är den stora vinnaren när MMS släpper sin nya kanalpenetrationsundersökning.


De flesta kanaler visar små skillnader i undersökningen – som visar hur många av befolkningen som är medvetna om att de har tillgång till de olika kanalerna – för perioden vecka 15-22, 2009.

Både TV6, TV3 och Kanal 5 ökar en procentenhet, och ligger alla nu på 87 procent i penetration. MTV backar 1 procentenhet och hamnar på 66 procent.

Kanalen som avviker mest är Kanal 5:s lillasyster Kanal 9 som ökar med 4 procentenheter, från 61 till 65 procent.

– Det är klart att våra sportevenemang, som hockeyslutspel, hjälper till, men det här är resultatet av en systematisk bearbetning av positioneringen av Kanal 9, säger Carl-Fredrik Mannerberg, distributionschef på Kanal 5 och Kanal 9.

Kanal 9 har ökat stadigt även i teknisk penetration, det vill säga i hur många hushåll som har tillgång till kanalen. Eftersom den tekniska penetrationen fortfarande är högre än den medvetna finns ytterligare möjligheter för Kanal 9 att plocka andelar på marknaden, menar Carl-Fredrik Mannerberg.

– Kanal 9 börjar bli en ”must have”-kanal och det är väldigt roligt för oss. Nu finns vi på alla plattformar utom Viasat DTH.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.