Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Konkurrenterna om Jens Welins utspel

Publicerad: 22 Maj 2013, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Tre mediebyråchefer ger sin syn på Jens Welins mörka profetia om de köpta mediernas framtid.


Ämnen i artikeln:

MediacomAdonStarcomOMD

Som Dagens Media berättade igår målar Jens Welin, Europa-ansvarig för new business inom Starcom, upp en mörk utveckling för köpt medieutrymme.

– Köpt media som vi ser det i dag inom business to business tror jag är helt dött om 5-6 år. Då är jag ändå medieköpare sedan 17 år tillbaka så för mig är en otroligt stor utmaning, sade han i digitalbolaget Leadsius nya podcast.

Dagens Media har pratat med flera mediebyråchefer, för att höra om de delar Jens Welins syn på framtiden för köpta medier.

– Det är stora ord, säger Tommy Gapinski, vd på Adon, om Jens Welins profetia.

Enligt honom tappar köpta medier mark, men att köpta medier skulle vara en helt dött för business to business-kommunikation inom fem-sex år tror han inte.

– I framtiden kommer ägda och förtjänade medier att ta större del. Dialogen med målgruppen kommer att ske på andra villkor. Men exakt hur det kommer att se ut vill jag inte sia om.

Att diskussionen kring de köpta mediernas död aktualiseras just nu tror Tommy Gapinski beror på att vi befinner oss i en lågkonjunktur.

Linus Hjoberg, vd på Mediacom, tror inte heller att exempelvis traditionell printannonsering i fackpress kommer att försvinna så fort. Men han tror att medierna i allt högre utsträckning kommer att användas på ett annorlunda sätt.

– Jag vill snarare se det som en slags förfining och en utveckling mot tajtare partnerskap, säger Linus Hjoberg, och fortsätter:

– Varumärken kommer att ha ett stort behov att finnas nära konsumenten. Det personliga mötet med målgruppen kommer att vara en fortsatt viktig del av kommunikationsstrategin.

Ola Bergström, vd på Omnicom Media Group, anser att den förändring som de köpta medierna genomgår innebär utmaningar för medieägarna samtidigt som den skapar möjligheter för mediebyråerna.

– Självklart kommer det att gå att köpa medier, men på ett annat sätt. Det kommer att bli mindre masskommunikation och mer kommunikation i egna kanaler.

De som envist håller fast vid ett tryckeri tror han går en mörk framtid till mötes, medan de som är villiga att se möjligheterna har bättre förutsättningar. Ola Bergström spår även att annonsörerna kommer att bli villigare att betala mer för effektiv kommunikation.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

MediacomAdonStarcomOMD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev