Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Konkurrensverket lägger ned Discoverys anmälan mot Com Hem

Publicerad: 6 oktober 2017, 12:54
Uppdaterad: 21 mars 2018, 09:52

Konkurrensverket har tagit beslut om att inte gå vidare med innehållsleverantören Discoverys anmälan mot Com Hem.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryCom hemKonkurrensverket

Mitt under den rekordlånga konflikten mellan Discovery och Com Hem/Boxer valde programbolaget att  anmäla Com Hem till Konkurrensverket för "missbruk av sin dominerande ställning på marknaden".

Nu har Konkurrensverket beslutat lägga ned anmälan med anledning av att de inte anser att ärendet "ger tillräckliga skäl" för att utreda frågan vidare.

"Vid denna bedömning har Konkurrensverket bland annat vägt in att parterna nu har kommit överens om ett nytt distributionsavtal. Ärendet skrivs mot denna bakgrund av från vidare handläggning. Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställningstagande till om Com Hems agerande strider mot konkurrensregler", skriver myndigheten i sitt beslut.

Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem:

– Konkurrensverket har inte funnit skäl att gå vidare med Discoverys anmälan, vilket vi har varit förvissade om hela tiden, säger Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem.

– Vi respekterar KKV:s prioritering av sina resurser och förväntar oss att de fortsätter monitorera den svenska tv-marknaden, säger Dan Panas, presschef på Discovery till Dagens Media.

Beslutet kan inte överklagas, men Discovery kan på egen hand väcka särskild talan vid domstol för att få saken prövad vidare.

Kommer ni gå vidare med ärendet?

– Vi har idag ett bra avtal med Com Hem/Boxer, sen några veckor tillbaka, där de tydligt visar att de värdesätter vårt innehåll, säger Dan Panas. 

Avtalet mellan Discovery och Com Hem/Boxer löpte ut den 31 augusti. Fjorton dagar senare lyckades parterna komma överens om ett nytt avtal.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.