Rörligt
Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt
Publicerad: 4 juni 2020, 10:57
Jessica Kirchmeier, chef för Comhem Play, och Jochum Forsell, senior strateg på Hear, ser en ökad konkurrens på den svenska tv-marknaden.
Foto: Janne Næss
Telekomoperatörerna tar nya kliv in på streamingmarknaden. Både Telia och Com Hem erbjuder numera sina streamingtjänster till alla konsumenter. ”Vi ser att operatörerna nu bearbetar marknaden på ett allt mer aktivt sätt”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Den svenska marknaden för tv-distribution har ritats om rejält de senaste åren, och inte bara på grund av tillväxten för streamingjättarna. Hösten 2018 inleddes en fusion mellan mobiloperatören Tele2 och Com Hem. Fusionen slutfördes så nyligen som 30 april 2020, och de två bolagen är numera ett bolag – Tele2 Sverige AB – även om varumärket Com Hem lever kvar. Telias köp av Bonnier Broadcasting, med TV4 och C More, godkändes av EU i november 2019 och affären slutfördes 2 december 2019 – och kostade Telia 9,2 miljarder kronor.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.