torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt

Publicerad: 4 juni 2020, 10:57

Jessica Kirchmeier, chef för Comhem Play, och Jochum Forsell, senior strateg på Hear, ser en ökad konkurrens på den svenska tv-marknaden.

Foto: Janne Næss

Telekomoperatörerna tar nya kliv in på streamingmarknaden. Både Telia och Com Hem erbjuder numera sina streamingtjänster till alla konsumenter. ”Vi ser att operatörerna nu bearbetar marknaden på ett allt mer aktivt sätt”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Ämnen i artikeln:

Dagens Media InsiktCom hemTeliaWarner Bros DiscoveryTV4Viaplay GroupTelenor

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Den svenska marknaden för tv-distribution har ritats om rejält de senaste åren, och inte bara på grund av tillväxten för streamingjättarna. Hösten 2018 inleddes en fusion mellan mobiloperatören Tele2 och Com Hem. Fusionen slutfördes så nyligen som 30 april 2020, och de två bolagen är numera ett bolag – Tele2 Sverige AB – även om varumärket Com Hem lever kvar. Telias köp av Bonnier Broadcasting, med TV4 och C More, godkändes av EU i november 2019 och affären slutfördes 2 december 2019 – och kostade Telia 9,2 miljarder kronor.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev