Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 26 Maj 2020, 09:24
Till skillnad från Granskningsnämnden för radio och tv anser konsumentombudsmannen (KO) att TV4:s trisskrap utgör reklam.
Foto: Foto: Adam Wrafter + Janne Næss
Trisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon är spelreklam och ska därför, enligt marknadsföringslagen, märkas – vilket inte sker i dag. Det slår KO fast i ett beslut som Svenska Spel överklagat till Patent- och Marknadsdomstolen.
Frågan om huruvida trisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon utgör reklam eller inte har behandlats av riksdagen, Granskningsnämnden och konsumentombudsmannen (KO).
I slutet av mars slog Granskningsnämnden för radio och tv fast att trisskrapet inte är att betrakta som reklam. Inte heller innehåller det någon produktplacering. Den bedömningen gjorde nämnden efter att ha prövat inslaget mot bestämmelserna om annonser, otillbörligt gynnande och produktplacering.
Bakgrunden till prövningen var en anmälan som gjorts av Branschföreningen för Onlinespel (BOS). Men förutom att föreningen anmält trisskrapet till Granskningsnämnden anmäldes det också till konsumentombudsmannen (KO).
Och i april landade KO i ett annat beslut, nämligen att trisskrapet utgör marknadsföring av spel och saknar tydlig reklamidentifiering vilket krävs enligt marknadsföringslagen. Det rapporterar Dagens Juridik.
Nu kräver KO återigen att Svenska Spel delar med sig av innehållet i det avtal som reglerar samarbetet med TV4. Om inte hotar KO i beslutet med att förelägga Svenska Spel att ”fullgöra sin skyldighet vid vite”.
Svenska Spel har överklagat beslutet till Patent- och Marknadsdomstolen som registrerade målet den 20 maj. Svenska Spel har begärt en månads anstånd, till den 26 juni, för att utveckla grunderna för överklagandet.