Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Knutson sågar Svenskt Näringsliv

Publicerad: 7 Oktober 2013, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

SVT:s högprofilerade politiska reporter blev tagen på sängen av Svenskt Näringslivs annonskupp. Nu ber organisationen om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

Svenskt NäringslivSVT

Programledarna Mats Knutson och Camilla Kvartoft fick, något oväntat, ta plats på helsidor i landets tidningar i söndags inför partiledardebatten.

Men varken de själva eller arbetsgivaren SVT hade något med annonserna att göra. Istället var det Svenskt Näringsliv som kuppade inför den stora partiledardebatten i SVT.

Mats Knutson blev mycket överraskad när han såg sin nuna pryda en annons från särintresset Svenskt Näringsliv.

– Det kom som en total överraskning. Jag hade ingen aning om det, och vi hade aldrig godkänt det, säger Mats Knutson till Dagens Media.

Hur ser du på att du används i reklam?

– De använder oss som en del av en marknadsföring av en organisations budskap, det är inte bra.

Vad gör ni åt det?

– Vad jag har hört från min chef är att vi har kontaktat Svenskt Näringsliv och påtalat att annonsen är ett upphovsrättsintrång. De har bett om ursäkt. Därmed är saken utagerad.

I annonsen ville Svenskt Näringsliv uppmana programledarna Mats Knutson och Camilla Kvaroft att ställa ”den rätta frågan” i den heta debatten om jobben i Sverige.

" Hur gör vi det enklare och tryggare för företagare att anställa fler?” var förslaget.

Mats Knutson kommer inte att lyssna på Svenskt Näringslivs råd.

– Nej, det är inte en särskilt journalistisk fråga, säger han.

Debatten i går hettade till rejält, och Fredrik Reinfeldt kostade till och med på sig att hånle åt sin motståndare Stefan Löfvén. Mats Knutson är nöjd med hur partiledardebatten blev.

– Den första timmen som handlade om ekonomi, sysselsättning och regeringsalternativ var väldigt spänstig, med attacker från alla håll.

Hur var stämningen i studion när kamerorna släcktes i halvtid?

– Stämningen kändes inpå bara skinnet i studion under den första timmen, vilket också förmedlades via tv-bilderna. I halvtidsvila var det ett gäng rätt utpumpade partiledare som hade gått för fullt. Det hade varit mycket hårda ord och attack.

Svenskt Näringsliv har med sin annons enligt SVT gjort sig skyldiga till ett upphovsrättsintrång, då förlagan till bilderna i annonsen är teckningar från SVT.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenskt NäringslivSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.