Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Klockade ut på 88 000

Publicerad: 8 December 2010, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Det sista avsnittet av "Ebbas stil" drog 88 000 tittare, enligt MMS. Största målgruppen var 60 plus.


Ämnen i artikeln:

Ebba von SydowSVT

Ebba von Sydows modeprogram "Ebbas stil" i SVT2 lanserades som ett "smalt program som når modeintresserade med det absolut senaste".

Premiären drog 174 000 tittare, enligt MMS, framför allt från äldre målgrupper.

Igår visades det sista programmet för säsongen, och då hade siffran sjunkit till 88 000. Även denna gång var tittandet absolut högst i åldersgrupperna 60 plus och 40-59 år.

I målgruppen 15-24 år var ratingen endast 0,1 medan samma siffra för 15-44 år var 0,2 - eller 8 000 individer. I den något bredare kommersiella målgruppen 12-59 år var siffran 0,6.

SVT har ett uttalat mål om att ta ett större grepp om de unga tittarna. Ebba von Sydows program torde var ett av de programmen som vänder sig till just yngre.

Mikael Österby, ansvarig utgivare för SVT:s faktaproduktioner, säger att "Ebbas stil" är en del i en större helhet.

– Vi har bloggen och en sajt med mycket extramaterial som man måste ta med. Dessutom figuerar Ebba som modeexpert i Go' kväll. Programmet "Ebbas stil" är mer ett sätt att säga till att vi finns på webben också, säger han.

Om åldersprofilen på tittarna säger han:

– SVT har ju främst äldre tittare, även om målgruppen för just det här programmet är kanske lite annorlunda. Men vi delar inte upp efter ålder.

Om det blir en ny säsong av "Ebbas stil" vill han inte spekulera i.

– Man får se till helheten när vi utvärderar om det blir en fortsättning, säger Mikael Österby.

"Ebbas stil" visades klockan 19.30, samtidigt som, bland annat, Rapport i SVT1. Det programmet drog 1,1 miljoner, vilket var tisdagkvällens högsta tittarsiffra.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Ebba von SydowSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.