Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Klimat och miljö – nu drar Dagens Medias temavecka om mediebranschens hållbarhetsarbete igång

Publicerad: 31 januari 2022, 06:36

Dagens Media har pratat hållbarhet med en rad mediebolag, mediebyråer och branschorganisationer.

Foto: Kamisoka/Getty Images

Vilket ansvar har – och tar – mediehusen och mediebyråerna för hållbarhetsfrågorna? Har mediebolagen, jämfört med andra företag, en särskild roll att ta? Och hur kan branschorganisationerna arbeta för att stötta sina medlemmar i detta arbete? Idag inleds Dagens Medias temavecka om hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetTema: Hållbarhet i mediebranschenDigitala temaveckor

Mitt i allt lidande och elände pandemin orsakar vittnar flera av mediehusen om att den faktiskt har haft en positiv påverkan på ett område: nämligen klimatarbetet. Det eftersom antalet resor har minskat drastiskt hos alla företag.

Nu gäller det att – i den mån det går – hålla kvar vid det förändrade beteendet med fler digitala möten, säger bland annat Nents hållbarhetschef Lena De Geer, som är en av de som Dagens Media har intervjuat under vår temavecka om hållbarhet som inleds i dag.

Efter att ha pratat med mediehusen står det klart att flera av dem baserar sina hållbarhetsmål på SBT, Science Based Targets, för att säkerställa att de lever upp till Parisavtalet och Sveriges och EU:s klimat- och energimål.

Men även om hållbarhetsarbetet går framåt på flera håll så finns det en rad utvecklingsområden för de bolag som är verksamma i mediebranschen. Bland annat behövs mer utbildning, vilket Schibsted är en av dem som lyfter fram. Flera hoppas också i större utsträckning kunna hjälpa sina kunder att mäta klimatavtrycket för deras kampanjer i framtiden.

På Telia ser man i dag miljö som ett av de viktigaste hållbarhetsområdena. Och för tv-delen är den största klimatboven innehållsproduktionen. Därför ligger ett stort fokus framöver på att sin minska miljöpåverkan där, säger Sara Nordbrand, head of group sustainability på Telia Company. Telia tillhör också dem som har börjat klimatkompensera för sina utsläpp, något som även utomhusbolaget JCDecaux gör – och där ska man inom kort ta nästa steg och börja klimatkompensera även för kundernas kampanjer.

När det gäller utomhusbolagen har de länge arbetat med samhällsförbättringar av olika slag. Och som annonsör ska man kunna känna sig trygg med att medier tar ansvar för sin miljö- och klimatpåverkan, säger Anna Wiksten, marknadschef på Clear Channel, som i fjol bland annat ställde om till grön el.

För tidningshusens del ska såväl Bonnier som Schibsted ha halverat sina utsläpp till 2030. För att nå dit ska de bland annat satsa på samdistribution, bättre papper och att minska andelen plast. Schibsteds mer långsiktiga mål är också att ha ett nettonollutsläpp till 2050.

Även mediebyråerna har identifierat en rad områden där de kan arbeta för att minska sin klimatpåverkan. Till denna temavecka har Dagens Media frågat Sveriges ledande mediebyråer hur deras hållbarhetsarbete ser ut – och kan konstatera att tryck, transporter och val av mediekanal är saker som flera av dem ser över.

Dessutom har branschorganisationerna på allvar börjat engagera sig i hållbarhetsfrågan. Dagens Media har talat med Sveriges Annonsörer, IAB och Sveriges Mediebyråer – och det visar sig att flera klimatprojekt är i sin linda. Syftet? Att hjälpa medlemmarna och ge branschen rätt verktyg för att agera effektivt på hållbarhetsområdet.

Utöver allt ovan tittar också Stefan Melesko, docent i medieekonomi, i veckan närmare på vilken medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet är.

Trevlig läsning!

Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

Merläsning från arkivet

Våren 2020 gjorde Dagens Media en stor special om mediehusens hållbarhetsarbete. Den kan du läsa här. 

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev