Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Klart: Vitaepros reklam förbjuds

Publicerad: 24 Mars 2016, 12:33
Uppdaterad: 24 Mars 2016, 13:11

UPPDATERAD. Marknadsdomstolen förbjuder Vitaepro att påstå att kosttillskottet ökar energin, orken, smidighet och rörlighet.


Vitaelab marknadsför sitt kosttillskott Vitaepro med påståenden som "Med Vitaepro bevarar jag som tur är den smidighet och styrka jag behöver" och genom åren har en rad idrottsprofiler, däribland Stig Strand, medverkat i reklamen.

För fem år sedan inledde Konsumentverket ett tillsynsärende avseende Vitaepros marknadsföring och i september 2013 krävde Konsumentombudsmannen att Marknadsdomstolen skulle förbjuda företaget att använda sig av en rad formuleringar och påståenden i sin reklam, eftersom de innehåller ”vilseledande hälsopåståenden”.

Vitaelab slog tillbaka och menade att Konsumentombudsmannen feltolkat budskapet i reklamen, men nu får KO rätt.

Marknadsdomstolen förbjuder Vitaelab att marknadsföra Vitaepro med påståenden om att kosttillskottet ökar energin och orken, att det medför att smidighet, rörlighet, styrka och muskelmassa kan bevaras, att det motverkar stelhet, orörlighet och slitenhet, samt en rad andra liknande påståenden.

”På grund av det anförda ska Vitaelab förbjudas att vid marknadsföring av kosttillskottet VitaePro använda sig av de påståenden som stått i strid med god marknadsföringssed och påståenden av väsentligen samma innebörd på det sätt som framgår av domslutet. Förbudet bör också omfatta marknadsföring av annat kosttillskott med väsentligen samma sammansättning som VitaePro på det sätt som framgår av domslutet", står det i domen.

Om Vitaelab inte rättar sig efter domen riskerar företaget vite om 2 miljoner kronor. Vitaelab ska också ersätta KO för rättegångskostnader på drygt 320 000 kronor.

I ett mejl till Dagens Media skriver Vitaelabs pr- och kommunikationschef Vibeke Hoff Norbye, att det här bara handlar om marknadsföringen av Vitaepro och "ingalunda gäller kvaliteten eller effektiviteten av Vitaepro".

"Beslutet är i huvudsak begränsat till mycket specifika formuleringar i marknadsföringen på vår hemsida och dessa har redan korrigeras. Vår tv-reklam kommer att fortsätta att sändas, som vi gör idag."

Vidare skriver Vibeke Hoff Norbye att Vitaepro får fortsätta marknadsföra sig med en lång rad påståenden, bland annat att Vitaepro innehåller C-vitamin som bidrar till att minska trötthet och utmattning.

"Vi är glada över att ärendet nu har lösts. Detta är en grundläggande fråga när det gäller hur man kan uttrycka specifika och icke-specifika hälsopåståenden och kommer att ge riktlinjer för hela branschen".

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.