Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Klarna och SF återlanserar bioljudstest

Publicerad: 2 Maj 2018, 12:07
Uppdaterad: 2 Maj 2018, 12:07

Klarna har tagit fram en special-variant av reklamfilmen "Smooth Bass" – som kommer fungera som ljudtest på biosalonger. Foto: Klarna

Klarna och SF Media återlanserar en egen variant på ljudtestet THX Soundcheck i samband med att reklamfilmen ”Smoooth Bass” börjar rulla på bio.


Ämnen i artikeln:

KlarnaSF Media

THX Soundcheck rullade som en vinjett på många biografer under hela 90-talet och var en kvalitetsmärkning av ljudet inför biofilmer– där det karaktäristiska ljudet har gjort det till en klassiker.

Även i Klarnas ”Smoooth Bass” står ljudet i fokus – då reklamfilmen visar hur en halvnaken man blir träffad av ljudvågor på magen. Reklamfilmen har på kort tid fått över fyra miljoner visningar på Youtube och går nu upp som nya generationens ljudtest för biobesökare över hela landet.

För att skapa ett så effektfullt soundcheck som möjligt i biomiljö har en specialanpassad version tagits fram med fokus på ljudet – och det är den som nu rullar på biografer över hela landet.

–Vi är superpeppade över Klarnas kreativa grepp med relanseringen av THX bioljudstest. Testet är verkligen en klassiker många minns. Vi älskar när varumärken utnyttjar de inbyggda värden som ett biotillfälle består av, där just ljud och bild är extra kul att laborera med för att skapa en häftigare upplevelse för publiken, säger Carolin Högmyr, marknadschef SF Media, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Klarna: "För många företag fokuserar på vad man vill få sagt."

Bion är däremot inte den enda kanal där Klarnas reklamfilm kan ses. Humorsidan 9GAG har tillsammans med den amerikanska komikerduon Lankybox gjort en egen version på filmen – som på mindre än ett dygn fick över 3,5 miljoner visningar.

–  Vi tror på kommunikation som både underhåller och skapar reaktioner. Ska man vara disruptiv så måste man också våga flytta gränser och utmana invanda föreställningar om hur saker ska göras. Det har vi onekligen lyckats med. Förhoppningsvis leder det också till att konsumenter får en positiv association till betalningslösningar, säger David Sandström, marknadschef, Klarna, i ett pressmeddelande.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KlarnaSF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev