Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kikki Danielssons röra lyfte "Arga snickaren VIP"

Publicerad: 28 Januari 2016, 10:34
Uppdaterad: 28 Januari 2016, 10:41

Pressade Kanal 5 gläds åt en stark säsongspremiär för Arga snickaren VIP.


När Dagens Media nyligen summerade tv-året 2015 stod det klart att vinnarna var SVT och TV4, som ökade sina tittartidsandelar. TV3 och Kanal 5 minskade sina tittartidsandelar i sina huvudmålgrupper – vilket slår mot reklamaffären.

När det gäller siffrorna för play-tjänsterna var bilden något av en mardröm för MTG och Discovery Networks. På en kraftigt växande marknad backade Kanal 5:s ägare Discovery Networks Sweden. Detsamma gällde även MTG.

När tv-husen nu drar igång sina vårtablåer är det av stor vikt att primetime-formaten levererar.

Kanal 5 hade igår säsongspremiär för ”Arga snickaren VIP”, där kändisar blir utskällda och sedan får sina hus fixade av Anders Öfvergård.

I säsongens första avsnitt fick dansbandsdrottningen Kikki Danielsson bland annat hjälp med att skapa ordning i sitt överfulla hus.

Totalt såg 459 000 tittare programmet, vilket är en klar förbättring mot förra säsongspremiären. Programmet, som sänds på bästa sändningstid (20:00) gick upp mot TV4:s storformat ”Sveriges mästerkock”, som sågs av en miljon tittare.

– Vi konstaterar både ödmjukt och tacksamt att premiären gick bra och gläds åt det breda tittarengagemanget. Vi vill verkligen ge all credit, och rikta ett speciellt tack, till Anders Öfvergård, Kikki Danielsson och alla andra inblandade som engagerat sig djupt i produktionen, skriver Axel Eriksson, programdirektör på Discovery Networks Sverige i ett mejl till Dagens Media.

Urpremiären av programmet, i januari 2015, drog dock hela 630 000 tittare.

Tittarsiffran för "Arga snickaren VIP" är Kanal 5:s hittills högsta i år.

Filip & Fredrik-serien "Trevligt folk deluxe" har däremot levererat sämre.  Premiären sågs av 174 000 tittare och det andra avsnittet lockade 144 000 ögonpar. "Ullared" har hittills dragit mellan 350 000 – 400 000 tittare.

Alla siffror kommer från MMS.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.