måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Karin Lindström om nya året: ”Fler oheliga allianser och kreativa affärsmodeller”

Publicerad: 4 januari 2023, 12:39

”Jobbmässigt är löftet till mig själv att fokusera på att få ännu fler lokalproduktioner”, säger Amazon Studios Karin Lindström.

Foto: Magnus Ragnvid/ Gyzele

Amazon Studios Karin Lindström tror på fler oheliga allianser inom produktionsbranschen det kommande året. ”Och med konjunkturen tror jag inte att svenska folket abonnemangs-bantar utan snarare ökar antalet tjänster”.

Ämnen i artikeln:

Karin LindströmAmazon Prime VideoSVODAVODHVODNyheterDagens Medias julenkät 2022

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Karin Lindström är head of originals Nordics på Amazon Studios. 

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Högst personligt men Prime Video har under det här året kunnat presentera sex stycken svenska produktioner. I Danmark, Norge och Finland är det ytterligare 12 stycken. Det är en intensiv start för att få lokalt innehåll till våra nordiska tittare. Men vi har verkligen uppskattat att det välkomnats så bra av alla ambitiösa producenter och produktionsbolag som vi samarbetat med.

LÄS ÄVEN: Så ska tv-veteranen Karin Lindström få spinn på Amazon Prime Video i Norden 

 Vad är ditt personliga nyårslöfte?

–Jag är väl som folk är mest och förnyar oftast mina träningsabonnemang i förhoppning om att få in mer träning i vardagen. Sedan är det lite kontraproduktivt, för jag vill alltid få in fler matupplevelser i kalendern! Men jobbmässigt är löftet till mig själv att fokusera på att få ännu fler lokalproduktioner som tryggar ett långsiktigt utbud till Prime Videos kunder.

 Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Jag tror att vi kommer se fler oheliga allianser när det gäller samarbeten runt produktioner och kreativa affärsmodeller för att möta tittarnas behov. Det är en spännande tillväxt av nya AVOD/hybrid-tjänster som blir ett komplement till SVOD-marknaden. Och med konjunkturen tror jag inte att svenska folket abonnemangs-bantar utan snarare ökar antalet tjänster.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev