Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Karin af Klintberg: "Vi åt karp som hade tillagats i sitt eget blod"

Publicerad: 23 Maj 2015, 07:50
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

Karin af Kintberg om julkalendern 2015, sitt nya projekt med Fredrik Lindström och "Historieätarnas" nominering till Ria-priset.


Producenten och regissören Karin af Klintberg som bland annat ligger bakom "Historieätarna" och "Värsta Språket" har just nu fullt upp med att regissera årets julkalender. Än så länge har 16 avsnitt av 24 spelats in. De vuxna huvudrollerna görs av Erik Haag och Lotta Lundgren.

– Det är en redig historielektion och en utveckling av "Historieätarna". Där var det en man och en kvinna som åt sig igenom en epoks mat och nu är det en familj med barn som reser i tiden och tittar på hur det är att leva i en annan tid för en dag, säger Karin af Klintberg till Dagens Media och fortsätter:

– Sverige är mångfacetterat och det vill jag ska synas i årets julkalender. Det är olika barn i varje avsnitt, så familjerna ändras hela tiden. Barnen är inte lika Erik och Lotta och ingen kärnfamilj cementeras.

Enligt Karin af Klintberg vet barnen i julkalendern inte vad som ska hända när de kommer till inspelningen.

Har du något roligt att dela med dig av från inspelningen?

– På vikingatiden skulle de äta fårskalle och fårtunga. Vi tänkte att barnen aldrig ens kommer att titta åt den där maten, men tvärtom. Barnen tuggade på tungan, rev loss skinnet och åt som om det vore den godaste kycklingklubba. Det var intressant att upptäcka att det mesta som handlar om ”äcklig mat” kan vara våra vuxna värderingar.

Karin af Klintbergs journalistiska karriär började när hon gjorde "Rea", konsumentprogrammet för barn. Där lärde hon sig att förklara svåra ämnen på ett enkelt sätt, något hon senare tog med sig till bland annat "Värsta Språket" med Fredrik Lindström

Vad är svåraste med att jobba med barn?

– Det är att det kan kännas tillgjort att regissera dem. Det har jag slutat med. Nu låter jag barnen vara sig själva och visar deras riktiga reaktioner istället, det blir mycket mer intressant när de inte låtsas.

Karin af Klintberg säger att en av julkalenderns styrkor är att det inte moraliserar över tider som har varit.

– Man kommer historien så nära och alla blir delaktiga i historien genom att smaka, lukta och leva i den och varje tid har alltid haft något bra. Ta till exempel vikingatiden, där levde alla tätt ihop och ingen glodde över en skärm. Det skapade gissningsvis en större intimitet. Kvinnans roll var stark och jag tror att barnen hade det ganska bra trots att de såklart var med och bidrog med sysslorna i hemmet.

Provar du också att äta av maten?

Ja, både jag och teamet gör det. Det har visat sig att Erik och Lotta har en fantastisk och unik gåva: de kan äta vad som helst. Och de verkar ha flyttat fram sin gräns för vad som går att äta. De har blivit som två slasktrattar som äter vad som helst och den maten har jag inte alltid klarat av att äta, säger hon och fortsätter:

– I Frihetstiden åt vi en form av karp som hade tillagats i sitt eget blod, när vi spelade in "Historieätarna". Den var tuff. Under romantiken provade vi att äta en sill som var kokad i svagdricka och på något sätt tog det fram alla de sämsta sidorna hos sillen.

När inspelningarna av årets julkalender är slut ska Karin af Klintberg kliva in i nya inspelningar. Det nya programmet "Tänk om" görs tillsammans med producenten Carl Toft. Fredrik Lindström är programledare.

– Det handlar om fyra historiska tänk om-scenarier där vi tittar på vändpunkter i svensk historia och vad Sverige hade kunnat bli om vi inte hade gått den vägen. Vad hade till exempel hänt om Skåne hade förblivit danskt? säger hon och fortsätter:

– Vi hade till exempel inte vunnit brons i fotbolls-VM 1994, vi hade inte haft kulturprogram från Malmö-tv eller skånsk progg och författaren Fritiof Nilsson Piratens böcker hade varit danska. Och vi hade haft en annan matkultur med mindre socker. Per-Albin Hansson hade kanske skapat ett danskt Folkhem istället för svenskt. För att bara nämna några saker.

Du har tagit fram många framgångsrika format. Vad är hemligheten?

– Att jobba med humor. Man är väldigt mottaglig för fakta när man just har skrattat och jag tror att det är därför till exempel "Historieätarna" har blivit så populärt. Innan programmet sändes visste vi inte att runt 1,6 miljoner människor var intresserade av historia men eftersom man underhålls får man historieinfon på köpet.

"Historieätarna" är nominerat till tre Ria-priser i år. Bakom programmet står produktionsbolaget Thelma/Louise som drivs av bland annat Karin af Klintberg. Nomineringarna i Ria, som är tv-producenternas årliga pris, har föreslagits av produktionsbolagen själva. Kategorierna som programmet är nominerat i är "Årets bearbetning", "Årets producent" och "Årets visuella uttryck".

– Det är ju ett kvitto på att allt slit har funkat. Vi har lagat recept som ingen människa har lagat på 500 år och vi har åkt runt och letat historiska miljöer över hela Sverige. Vi har gjort eget snus, grillat en hel tjur med 15 kycklingar inuti, fraktat bajs i tunnor i Gamla stan, släppt fredsduvor i Kungsträdgården, rest öltält och tillagat fantastiska barockmiddagar med pukor, trumpeter och grodor som hoppat ut ur pajer, säger Karin af Klintberg och fortsätter:

– Erik och Lotta har ätit blodsoppa till frukost, komage till lunch och tupphuvud till middag. Eller soppa på skärp när vi gestaltade nödår. Jag och hela teamet är paralyserade av trötthet efter en inspelningsvecka men nomineringarna visar att det var värt det.

Har du någon egen favoritepok?

– Det är många tidsperioder jag är intresserad av. 1960-talet är spännande där uppluckringen av ungdomskulturer fick ta plats, genustänkande började diskuteras och ny musik kom. Romantiken och 1920-talet är också spännande. Där fick kvinnans kropp vara sin egen och slapp vara lika hårt snörd i korsett som tidigare i historien, säger hon och fortsätter:

– Ofta har det varit mannens historia som har porträtterats i historieböcker och historieskildringar. Jag är väldigt stolt över att vi i varje epok tittar på kvinnans roll. För en gångs skull blir det en annan typ av historiebeskrivning.

I "Landet Brunsås" jobbade Karin af Klintberg med Erik Haag och Henrik Schyfftert. I bland annat "Värsta Språket" jobbade hon med Fredrik Lindström.

Har du tänkt på att du har jobbat med nästan en tredjedel av Hassangänget?

– Man skulle med lite god vilja kunna säga att jag, Erik och Lotta är ett annat slags Hassangäng med "infotainment" som inriktning. Vi har gjort både "Historieätarna", julkalendern och krogshowen ”Alla kan äta julbord. Vi har projekt för flera år framöver, vilket känns väldigt härligt. Det är intressant att både blicka framåt och bakåt.

Lyssna på Karin af Klintbergs lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Auser%3Adagensmedia%3Aplaylist%3A6Z9FH7plxtHkCneWz9vqIj" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.