Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5, TV4 och MTG: "Vi ökar försäljningen"

Publicerad: 11 december 2012, 15:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

UPPDATERAD. Antingen är Mediebyråbarometern för november kraftigt missvisande – eller så ljuger tv-giganterna TV4-Gruppen, MTG TV och SBS TV.


Enligt Mediebyråbarometern, som redovisar medieköpen via landets mediebyråer, rasade investeringarna i tv med hela 14 procent i november, jämfört med motsvarande period ifjol. Från 492 till 423 miljoner kronor.

Men varken SBS TV, MTG TV eller TV4-Gruppen – som tillsammans står för nästan hela marknaden – känner igen sig i siffrorna.

Alla hävdar att de tvärtom ökar i november.

– Jag har svårt att uttala mig om Mediebyråbarometern, men jag kan konstatera att vår försäljning ökar i november jämfört med förra året, säger Dan Panas, presschef på SBS TV.

Hur mycket ökar ni?

– Jag kan inte gå in på siffor, men jag kan säga att vi ökar något jämfört med november ifjol.

Magnus Törnblom, ansvarig för företagsinformation på TV4-Gruppen:

– För TV4:s del ser vi hur vår försäljning fortsätter att öka i november och att intresset för tv är fortsatt stort.

Inte heller Joachim Nordlind, vd på MTG TV, känner igen sig i Sveriges Mediebyråers siffror.

– Vi känner inte igen oss i beskrivningen att marknaden skulle gå ner i november, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Det vi kan säga är att man ska vara väldigt försiktig med att tolka mediebyråernas siffror på månadsbasis, då det gång på gång visar sig att de inte stämmer med IRM:s nettosiffror för tv-marknaden.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, säger dock att tv visst har tappat i november.

– Jag har svårt att se att de ökar i november. Utifrån våra system är det en nedgång, sen kan jag inte säga att procenttalen är exakta eftersom det finns periodiceringseffekter, säger han till dagensmedia.se.

Mediebyråbarometern har tidigare fått hård kritik för att vara missvisande.

I augusti visade mätningen en nedgång i tv-investeringarna med 22,7 procent, vilket TV4 förklarade med kalendereffekter. I augusti i år var det fyra mån­dagar, medan det i augusti förra året var fem måndagar. Eftersom faktureringen görs på måndagar får det stora konsekvenser för jämförelsen.

Några sådana kalendereffekter fanns dock inte i november, som hade lika många måndagar som november ifjol.

– Vi hittade inget som påverkade i någon större grad, men sen kan det alltid bli en viss eftersläpning på grund av slarv eller sen fakturering. Vi påstår inte att våra siffror är perfekta på en månad, men de är hundraprocentiga när vi stänger året, säger Staffan Slörner.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.