Rörligt
Kanal 5 startar starkast 2012
Publicerad: 7 februari 2012, 07:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33
När MMS summerar januari 2012 står det klart att de två stora, SVT1 och TV4, tappar kraftigt. Samtidigt ökar Kanal 5 mest av alla, och är nu näst största reklamkanal.
HW
Henrik Widell
Med en tittartidsandel på 18,2 procent i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år, är TV4 i januari 2012 fortfarande den ohotat största reklamkanalen. Men kanalen har ändå tappat hela 2,5 procentenheter av sin tittartidsandel i 15-44 jämfört med januari året innan. För alla tv-tittare, 3-99 år, är tappet 2,1 procentenheter.
Nedgången kan till stor del tillskrivas TV4:s knock out-öppning förra året då kanalen hade tungviktare som ”Solsidan” och ”Lets dance” i tablån.
Solsidan drog som mest runt 2,5 miljoner tittare och toppnoteringen för Lets Dance i januari var på 2 miljoner tittare. Årets öppning har inte betalat sig på samma sätt, mycket på grund av att konkurenterna svarat upp mot TV4:s januarioffensiv med egna, tidiga premiärer.
Toppnoteringen för årets tilltänkta tittarmagnet på TV4, Gladiatorerna, har som mest dragit 1,2 miljoner tittare, samtidigt som storsatsningar som "The Voice" inte nått förväntningarna.
TV4:s huvudmålgrupp är 12-59 år.
Kanal 5 rör sig åt motsatt håll. Kanalen ökar tittartidsandelen i januari med 0,8 procentenheter till totalt 10,3 procent. Med det är Kanal 5 den näst största reklamkanalen i landet, före TV3 som når en andel på 9,6 procent, en minskning med 0,3 procentenheter jämfört med förra året.
Mest tittat på Kanal 5 under perioden var Filip och Fredriks årskrönika som sågs av 466 000 personer. Andra starka program har varit ”CSI”, ”Wipeout Vinter” och ”Den hemlige miljonären”.
En annan tydlig trend under januari är att flertalet nischkanaler ökar sitt tittande. SVT B ökar mest, med 0,6 procentenheter till en total andel på 3,5 procent.
Av reklamkanalerna i nischsegmentet ökar TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV4 Sport, TV11, TV10 och TLC alla med 0,3 procentenheter.