Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5 skruvar upp marknadsföringen

Publicerad: 23 December 2010, 08:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Efter tittartappet väljer Kanal 5 och Kanal 9 att växla upp den externa marknadsföringen rejält. Något som mediebyråerna tidigare krävt.


Ämnen i artikeln:

Dan PanasKanal 5TV3TV4

2010 har präglats av det så kallade tv-kaoset - extrem efterfrågan på tv-reklam, med slutsålda kanaler och annonsörer som inte kommer in i mediet som följd.

Ett läge som gör det än viktigare för reklamkanalerna att leverera ratings. Men som dagensmedia.se kunde berätta tidigare i dag så har kommersiell tv backat under årets elva första månader.

Kanal 5 tappade 8,1 procent i tittartidsandelar under perioden - samtidigt som SVT1 ökade 22 procent.

Dan Panas, presschef på Kanal 5, säger att 2010 har varit ett "speciellt år".

- Vi har haft såväl ett OS som fotbolls-VM, prinsessbröllop och ett val som engagerat de kommersiella målgrupperna i högre utsträckning än tidigare. Men nästa år kommer de storsatsande kommersiella kanalerna ta andelar av SVT, säger han.

Han säger vidare att Kanal 5 ligger på den nivå som kanalen prognostiserat och att tittandet ligger på samma nivå i primetime som 2009 om man rensar bort perioder med stora evenemang som fotbolls-VM och OS.

- Tittar man på våra andelar i primetime i huvudmålgruppen 15-44 för 2010, presterar vi lika bra eller bättre än konkurrenterna. Där är vårt tapp på årsbasis knappa 5 procent medan exempelvis TV3 tappar 11 procent, säger Dan Panas.

Dagensmedia.se har tidigare kunnat berätta att reklam-tv dragit ned på sin marknadsföring i år, trots trängseln i tv. Något som kritiserades hårt av mediebyråerna. Prosieben-kanalerna ska nu växla upp marknadsföringen rejält, samtidigt som man - precis som sina konkurrenter - drar igång högsäsongen rekordtidigt 2011.

- Vi gasar upp marknadföringsbudgeten ordentligt i vår med en dubblering för Kanal 9 och 30 procent för Kanal 5. Vi drar dessutom igång säsongen rekordtidigt med premiärer redan från vecka 1. Tablån kommer att bestå av en bra mix av nyheter och etablerade succéer som bland andra Ullared, Pensionärsjävlar, Arga snickaren, Ballar av stål, CSI, Desperate Housewives, Cougar Town och Grey's Anatomy, säger Dan Panas.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Dan PanasKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.