Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5 sågas efter fotbollen: "Oerhört oproffsigt"

Publicerad: 11 September 2013, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Trots Kanal 5:s gedigna ursäkter, sågar idag kvällstidningarnas toppnamn deras fotbollssändning från gårdagens ödesmatch. – Ett fullständigt haveri, säger Aftonbladets fotbollsfetischist Marcus Leifby.


Ämnen i artikeln:

ExpressenKanal 5Aftonbladet

Både Marcus Leifby och Expressens Anna Friberg enas i sin kritik och insinuerar att Kanal 5:s största problem inte kan skyllas flygproblem, utan på ren och skär snålhet. Anna Friberg kallar deras sändning ” oerhört oproffsigt”, medan Marcus Leifby skriver att sändningen var "rekordusel – ett fullständigt haveri".

Kritik som Kanal 5 tar till sig.

– Det är viktigt för oss att vara lyhörda och ta till oss av kritiken.  Vi tar över en stafettpinne när det kommer till fotbollssändningarna, och de som följer landslaget är av den traditionella sorten, så lite kritik var väntat, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery Television.

Förstår ni kritiken?

– Först och främst; Både Leifby och Friberg är krönikörer inom underhållningsbranschen, de måste ta ifrån tårna, säger han och forsätter:

– Angående kritiken angående vårt val att ha studion på lokal i Stockholm, tycker jag inte det är kontstigare än att SVT sänder ett helt EM-slutspel från Bio Rio.

Är ni själva nöjda?

– Vi är nöjda över både tittarsiffrorna och hur vi lyckades ro sändningen i hamn. Det såg lite osäkert ut ett tag, men tack vare heroiska insatser från produktionen blev det väldigt bra, säger Calle Jansson.

Som mest sågs matchen av närmare 1,5 miljoner, vilket ger en tittarandel på 53,8 procent. Ratingen i huvudmålgruppen (ålder 15-44) hamnade på 12,8 procent.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

ExpressenKanal 5Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.