Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5:s morgonshow skrotas

Publicerad: 22 augusti 2013, 13:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:37

Det blir inget mer "Vakna med NRJ" i Kanal 5, kan Dagens Media avslöja.


Som Dagens Media redan har berättat kommer SBS Radios morgonshow "Vakna med NRJ" (tidigare "Vakna med The Voice") att läggas ner vid årsskiftet.

Redan nu, mitt under pågående säsong, väljer dock SBS Radio att skrota tv-versionen av programmet, om sänts i Kanal 5 sedan augusti 2007.

Anledningen ska vara att "Vakna med NRJ", som sänds varje vardag 06.30-09.00, lockar färre och färre tittare.

Uppgifterna bekräftas av Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Radio.

– Vi försöker optimera vårt innehåll hela tiden och har alltid ögonen på förändringar. Nu har vi sänt det här programmet en jäkla massa år och det har hänt en del både vad gäller det nya mätsystemet för radio (PPM, reds anm.) och när det gäller linjär-tv, säger han.

Sedan tidigare är det känt att SBS Radio rekryterat "Rix Morronzoo"-trion Titti Schultz, Roger Nordin och Ola Lustig och det blir också den trion som ska leda SBS Radios morgonprogram efter årsskiftet. Något nytt tv-program blir det däremot inte.

– Vi vill försöka kräma ut så mycket som möjligt och bygga mycket content kring dem och i det läget känns det som att tv kanske tär lite på radioprodukten.

Sista avsnittet av "Vakna med NRJ" blir i oktober. Vad som ersätter programmet på Kanal 5 vet Jakob Gravestam inte.

– Nej det har jag tyvärr inte en aning om.

Vad händer med Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg?

– De har gjort ett fantastiskt jobb med NRJ och de är ett etablerat gäng som funkar jäkligt bra och det hoppas jag att vi på radion kommer ta vara på.

Vad som kommer ersätta "Vakna med NRJ" i tv-rutan är inte klart i dagsläget, enligt SBS Discovery TV:s presschef Dan Panas.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.