Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5 om teatersatsningen: ”Har aldrig gjorts tidigare”

Publicerad: 30 Maj 2011, 02:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Kanal 5 ger sig in i kulturdebattens eviga fråga om vem som egentligen ska stå för fiolerna. ”Teater Liv” heter satsningen som ska vara så ”nyskapande” att Kanal 5 själva inte kan sätta ord på projektet.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Kanal 5 söker just nu, via Arbetsförmedlingen, skådespelare som ”tröttnat på usla arbetsvillkor och skräplöner”.

Detta för ett projekt kallat ”Teater Liv” som Kanal 5 sjösätter för att sätta fingret på frågan om vem som egentligen ska betala för kulturen. Bolaget lovar att betala skådespelarna ”skäliga löner” och beskriver projektet såhär:

”Teater Liv är något helt nytt: ett kulturprojekt som balanserar mellan oförblommerad kommersialism och smal kultur. Eller som i alla fall skildrar de slitningar som kan uppkomma när en idealistisk teatergrupp plötsligt marknadsför deodorant och gräsklippare”.

Dagensmedia.se ringde upp Kalle Dixelius, på Kanal 5:s pressavdelning, för att få en förklaring.

– Det är ett projekt som är så nytt och så nyskapande så att det är svårt att berätta om det i konkreta ordalag. Det finns inte än och har det har aldrig gjorts tidigare, säger han.

Kommer det att bli ett tv-program som syns i rutan?

– Oh ja, det kommer att synas i rutan. Men det är inte ett tv-program som vi känner till det idag. Det rör sig i gränslandet mellan oförblommerad kommersialism och finkultur. Det kommer att vara skådespelare som spelar roller, det är ingen reality.

Ska skådisarna spela in reklamfilm som visas i reklamblocken?

– Det är inte klart hur det ska tablåläggas.

Om jag var marknadschef och ville att skådisarna ska agera i reklam för min kaviar, kan ni fixa det?

– Det skulle vara väl värt att ringa oss. Vi är öppna för en sådan diskussion.

Hittills har Kanal 5 fått in över 100 ansökningar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.