Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Kanal 5 letar ny AFP-chef

Publicerad: 22 september 2010, 13:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Kanal 5 anser att strategin att placera en ansvarig för AFP, annonsörsfinansierade program, på programavdelningen är rätt.


Dagensmedia.se berättade tidigare idag att Sebastian Ljung, kommersiell innehållschef och AFP-ansvarig på Kanal 5, valde att sluta sin tjänst och återvända till Strix efter bara drygt ett halvår.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, kommenterar nu avhoppet.

– Vi tycker att det är jättetråkigt men gratulerar samtidigt Sebastian för ett kanonjobb på Strix, säger Lars Beckung.

Sebastian Ljungs plötsliga avhopp väcker frågor om det fruktsamt för tv-kanalernas programavdelningar att jobba med AFP-försäljning. Lars Beckung är dock övertygad om att Kanal 5 har gjort rätt.

– När man startar ett nytt affärsområde så lär man sig saker på vägen, och det är mycket som vi har tagit lärdom av under den här tiden. Men vi anser att det är rätt strategi att ha en AFP-person på programavdelningen.

Kanal 5 ska ersätta Sebastian Ljung med en ny AFP-chef.

– Det här är ett nytt viktigt affärsområde som vi ska fortsätta att jobba med. Vår grundinställning är att vi måste sätta programmen och innehållet först. Får vi nöjda tittare så får vi också nöjda annonsörer.

Lars Beckung vill inte gå in på vilka konkreta affärer som den nya AFP-lösningen har resulterat i.

– Men det som Sebastian har bidragit med, i stort och i smått, har visat att det här är rätt strategi. Jag hoppas att jag så småningom kan prata mer om projekten och hur det ser ut framöver.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev