Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5 hoppas gräva guld i USA

Publicerad: 24 Maj 2011, 03:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Kanal 5 bygger en stor del av sin tablå kring inköp och letar för tillfället nästa tittarfavorit på LA Screenings i USA. Samtidigt visar nya siffror att kanalen varit framgångsrika med sina tidigare inköp.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

I sin huvudmålgrupp, alla 15-44 år har Kanal 5 nio av de femton mest sedda programmen, enligt en undersökning från MMS. Högst rating i målgruppen, med 8,1 procent, drar Grey’s Anatomy som dock blir slaget i totalt tittande av House och Blue Bloods på TV4.

– Inköpen är vår ryggrad. Det är bara att titta hur det ser ut på prime time på Kanal 5 från måndag till fredag för att förstå hur viktiga de är för oss, säger Jan Loosme, marknadschef på Kanal 5.

En stor del av framgången tillskriver han Katarina Eriksson, kanalens inköpschef, som för tillfället är på LA Screenings i USA för att sondera marknaden.

– Hon är ett tryffelsvin när det handlar om att hitta de där guldkornen. Hon har ett osannolikt väderkorn. Vi får se vad hon kommer hem med.

Det är många parametrar som avgör om Kanal 5 köper in ett program eller inte, bland annat hur det passar in i den befintliga tablån. Där har Jan Loosme ett stort ansvar. Han liknar Kanal 5:s marknadsavdelning vid en reklambyrå.

– Vi har både copywriters och planners och har ett tajt samarbete med pressavdelningen.  Det är många delar som måste haka i varandra för att man ska få rätt genomslag.

Han tar upp programmet Cougar Town som exempel. Programmets profil var helt rätt för Kanal 5 och inköpet självklart.

– Cougar Town delade publik med Desperate Housewifes så vi la det direkt efter i tablån. Vi körde en tung kampanj med konceptet ”40 is the new 20” som pressavdelning använde i mediekontakterna för att ge oss mycket utrymme i medierna.  

Cougar Town har inte den mest framskjutna placeringen av Kanal 5:s inköp och ratingen i målgruppen stannar på 3,6 procent.

– Det är också något som skiljer Kanal 5 från många andra kanaler. Vi har uthållighet. Våra mest sedda program är långkörare och de var inte omedelbara succéer. Greys Anatomy är ett bra exempel på ett program som har växt efter hand.

Förklaring till diagrammet i högerspalten. Röda staplar står för Kanal 5:s inköp, mörkblå för TV4 och ljusblå för TV3. Ratingangivelserna är för Kanal 5:s huvudmålgrupp alla 15-44 år. Punkterna anger totalt tittande i tusental.  

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.