Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kanal 5: "Ett oerhört kritiskt läge för tv som industri"

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

När det linjära tittandet rasar är det Kanal 5 som tappar mest – och det är inte längre bara yngre som flyr. Hittills i år har hela 450 000 tittare lämnat kanalen. "Det är ett oerhört kritiskt läge", säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery.


Trots stora sportevent som fotbolls-VM och OS har en dramatisk minskning av det linjära tv-tittandet skett i år.

Totalt är det 272 000 färre personer som tittar på tablålagd tv minst 15 minuter per vecka, jämfört med samma period förra året.

Det framgår av en analys av MMS veckoräckviddssiffror som analysföretaget Blue Carrot gjort.

– Tar man bort veckorna då OS och VM sändes är tappet ännu större, säger Nils-Göran Nilsson, konsult på Blue Carrot, och fortsätter:

– Det är anmärkningsvärda siffror, men vi har dubbelkollat och räknat på alla sätt. Och siffrorna stämmer.

Exkluderat OS och VM är det totalt 310 000 tittare som lämnat linjär tv, i gruppen 3 till 99 år.

Allra dystrast ser det ut för Kanal 5 – som tvingats se hela 453 000 personer överge kanalen.

Kanal 5 har också, tillsammans med systerkanalen Kanal 9, det största procentuella tappet av de större kanalerna.

Under januari till juli 2013 landade Kanal 5 på en genom­snittlig veckoräckvidd på 3,37 miljoner tittare – i år är siffran nere på 2,92 miljoner. Ett tapp på 13 procent.

– Den här våren hade 20.00-sloten behövt få fler tittare, det är vi väl medvetna om. Sjävklart ser vi det här som en utmaning, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery, där Kanal 5 ingår.

Han lyfter framför allt fram två orsaker till Kanal 5:s tittartapp – ett skifte av målgrupp och en breddning av programportföljen, där bland annat TV11 och TLC ”fått mer kraft”.

– Det som ger utslag här är att vi så att säga hoppar mellan två grästuvor, där vi lämnar den lite yngre målgruppen, och går mot en äldre och bredare publik.

– Det är ett oerhört kritiskt läge för tv som industri. För oss innebär det bland annat att vi ger upp något av den publik vi har för att hitta en delvis ny publik, vi går mot de lite äldre, mot 25–59 år. Vi måste jobba stenhårt för att visa att vi är ett bra alternativ för den målgruppen.

Nils-Göran Nilsson på Blue Carrot:

– Tittarna är snabba med att avfärda kanaler när de inte känner att det finns innehåll som passar dem. Dessutom har streaming­aktörer som Netflix, Viaplay och HBO nått sådana volymer att de verkligen påverkar de linjära aktörerna.

Enligt Blue Carrot är det inte bara de yngsta tittarna som överger linjär tv.

– Ett stort tapp finns förstås bland de yngre. Men, också personer mellan 30 och 40 år lämnar det linjära tittandet i hög utsträckning nu, säger Nils-Göran Nilsson, och fortsätter:

– De allra yngsta målgrupperna har redan tidigare lämnat det linjära tittandet, nu är det de lite äldre som byter tittarmönster. När det gäller tittartid så är det faktiskt 30–40-åringarna som minskar sitt tittande mest.

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.