Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Kanal 5 anställer afp-chef

Publicerad: 9 September 2011, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Hans Persson lämnar Meter för att bli Kanal 5:s nya afp-chef. Här beskriver han sin vision för tv-kanalers afp-arbete - ett kontroversiellt område i branschen.


Ämnen i artikeln:

MeterKanal 5

Det var i början av 2010 som Kanal 5 beslutade sig för att tillsätta en afp-chef som skulle ta hand om tv-husets annonsörsfinansierade programupplägg. Sebastian Ljung, då afp-ansvarig på Strix fick jobbet, men i september ifjol gick han tillbaka till produktionsbolaget som försäljningschef.

Nu efterträds han av Hans Persson, som lämnade Meter efter sex år. Där var han kommersiell projektledare och det senaste året startade han även afp-försäljning på Meters koncernsyster Stockholm-Köpenhamn.

– Det var dags att byta och få lite nya utmaningar genom att testa kanal-livet. Under min tid på Stockholm-Köpenhamn hade jag mycket kontakt med Kanal 5 och trivdes med kanalen, säger Hans Persson, till dagensmedia.se.

Hans vision är att först och främst skapa en tydlig struktur över samarbetet mellan Kanal 5:s programavdelning och försäljningsavdelning, kunden och produktionsbolaget. Själv tillhör han programavdelningen.

– Vi ska få upp en prislista och skapa en tydlig tjänst att köpa så att vi förenklar för kunder och mediebyråer. Målet är att det ska vara lika enkelt att köpa afp som att köpa spottar eller billboards, säger Hans Persson.

Hans roll är att ha övergripande kontroll på alla afp-affärer kring kanalens program och ge riktlinjer till produktionsbolagen så att de håller sig till Ofcom-reglerna.

Många i branschen är tveksamma till att kanaler sköter afp-affärer eftersom de inte är på plats under inspelningen. Vad säger du?

– Jo, så är det, och därför måste allt vara klarlagt innan vi springer ut och säljer. Jag kommer inte att jobba med försäljning nu i början.

Planen är att produktionsbolagen ska fortsätta att sälja de flesta afp-uppläggen, men Kanal 5 ska bli bättre på att komma in tidigare och göra mer omfattande afp-affärer för större programsatsningar.

– Vi ska bli bättre på att synka med produktionsbolagen och se till att de alltid kontaktar oss innan de säljer så att det inte blir kundkrockar. Vi måste vara transparenta så att kunden känner att samma regler gäller när de köper från kanalen eller produktionsbolaget.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

MeterKanal 5

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev