Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kalle får reklam-tv att vika sig

Publicerad: 23 december 2013, 11:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Tittarmonstret ”Kalle Anka och hans vänner” drar varje år miljonpublik till SVT1. Dagens Media har tittarsiffrorna ända från 1994.


Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV4

Förra året sågs ”Kalle Anka och hans vänner” av 3,9 miljoner tittare på julafton, enligt MMS. Det gjorde programmet till årets näst mest sedda – efter finalen i Melodifestivalen som lockade 4,1 miljoner tittare.

De kommersiella kanalerna väljer att lägga sig platt inför tittarmonstret. Både TV3 och Kanal 5 sänder långfilmer emot Kalle Anka. TV3 visar "Mr Beans semester" och Kanal 5 sänder "Farewell Mr Kringle", medan TV4 väljer att visa en repris av ”Jul med Ernst”, som sändes första gången i början av december.

– Kalle Anka är ju en tradition på tidig eftermiddag och har varit det i en herrans massa decennier. Den delen på dygnet är normalt heller inget vi programmerar emot, har Dan Panas, presschef på SBS Discovery TV, tidigare sagt till Dagens Media.

Genomsnittligt antal tittare på Kalle Anka och hans vänner. Tusental.

19941224

3225

19951224

3690

19961224

4125

19971224

4320

19981224

3600

19991224

4165

20001224

3565

20011224

3825

20021224

3655

20031224

3410

20041224

3685

20051224

3515

20061224

3610

20071224

3490

20081224

3215

20091224

3295

20101224

3355

20111224

3495

20121224

3885

Källa: MMS

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.