Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Julkalenderns online-succé

Publicerad: 10 december 2014, 12:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Piratskattens hemlighet krossar Paradise Hotel:s webb-tv-dominans.


"Julkalendern: Piratskattens hemlighet" kör över allt motstånd i MMS lista över de mest startade webb-tv-programmen under vecka 49.

Programmet petar inte bara ner den tidigare dominanten "Paradise Hotel" från topplaceringen, utan tar även de sju översta placeringarna. Premiäravsnittet av "Piratskattens hemlighet" startades hela 461 224 gånger under vecka 49.

Anmärkningsvärt är också att det sammanlagda webb-tv-tittandet ökade rejält under veckan. Totalt uppmättes 18 783 066 startade strömmar, en ökning med hela 29 procent jämfört med föregående vecka. Vad gäller spenderade timmar mättes 5 002 464, 18 procent upp i förhållande till vecka 48.

Enligt MMS kan man med all säkerhet tala om en julkalendern-effekt.

– Det är uppenbart att julkalendern är ett oerhört populärt format. Det har vi sett tidigare år. Det ska bli intressant hur listan ser ut nästa vecka, det är mycket möjligt att det totalt dominerar topp-tio, säger Martin Herhne, onlinechef på MMS och fortsätter:

– Samtidigt ska man komma ihåg att det är en helt annan målgrupp som tittar på julkalendern. Det tar inte publik från någon.

"Paradise Hotel" är trots det kvar på listan, på plats sju till tio. Avsnitt nummer 3 lockade mest med 218 353 startade strömmar.

Under vecka 49 hade SVT överlägset flest startade strömmar med totalt 11 300 476 starter. Näst störst var TV4 störst med 4 251 667 strömmar. På tredjeplatsen kommer MTG med 1 767 929 starter.

Om mätningen (Källa: MMS)

Sedan 2011 genomför MMS webb-tv-mätningar i samarbete med deltagande webb-tv-aktörer. Webb-tv-mediet ökar i omsättning för varje år, vilket gör det allt viktigare att förse branschen med en stabil valuta.

MMS:s ambition är att som en oberoende part mäta konsumtion av rörlig bild på webben. MMS samarbetar med ledande mätbolag som mäter all rörlig bild på web­ben.

I dagsläget mäts de fem stora webb-tv-tjänsterna, SVT, MTG TV, TV4, SBS Discovery och UR. Mätningen omfattar alla större plattformar inklusive webbläsare och appar för An­droid och iOS.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev