Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Julkalendern anmäls för alkoholreklam

Publicerad: 10 December 2015, 10:40
Uppdaterad: 22 December 2015, 07:46

En tittare anser att SVT bryter mot alkohollagen. "Jag fick förklara för mina barn igår att barn inte får dricka öl", skriver anmälaren.


Ämnen i artikeln:

SVT

En person har anmält julkalendern i SVT till Konsumentverket, som anser att SVT bryter mot alkohollagen.

Anmälaren vänder sig mot att barnen i julkalendern i många avsnitt serveras öl och att programledaren Erik Haag i ett avsnitt serverat öl till ett barn och sagt att den "tyvärr är alkoholfri".

Anmälaren skriver bland annat:

" Är det inte direkt olämpligt att servera barn öl och sedan beklaga sig för barnen att den är utan alkohol. Därmed säger man till barnen att det vore bättre att den innehöll alkohol och därmed gör man reklam för alkohol. Jag fick förklara för mina barn igår att barn inte får dricka öl".

SVT menar att kommentaren från Erik Haag får läggas på "humorkontot".

– Hela julkalendern går ut på att både barnen och de vuxna ska testa att leva som svenskar har levt innan. Och alkohol har varit en jättestor del av den svenska historien och det har varit väldigt vanligt för barn att dricka. Men vi har bara valt att ha med det vid ett fåtal tillfällen och i programmet framgår det tydligt att det är alkoholfri öl, säger Johanna Gårdare, programchef och ansvarig utgivare på Barnkanalen till Dagens Media.

Årets Julkalender har tidigare rört upp starka känslor.

I en sekvens skildras "en myskväll i en kollektivfamilj från sjuttiotalet", där en vuxen högläser en bok om sex och förklarar att "flickor har slidor och pojkar har snoppar" och "snoppen åker in i slidan och det kallar vi vuxna för vuxenskönt".

Inslaget fick hård kritik i sociala medier av upprörda föräldrar.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.