Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Jubel på Kanal 5

Publicerad: 8 September 2009, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Efter bra tittarsiffror i kärnmålgruppen för måndagens premiärer utropar sig Kanal 5 till segrare i det första slaget i höstens tv-krig. ”Ikväll krossar Wipeout Idol”, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har en höst sällan varit så konkurrensutsatt som 2009.

– Det kommer att bli världens getingbo, har Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit sagt.

På måndagskvällen gick flera säsongspremiärer. I Kanal 5 sparkade Färjan igång sin tredje säsong. Programmet lockade enligt preliminära siffror 420.00 tittare. Ratingen i kanalens huvudmålgrupp blev 7,1.

Färjan 3 gick upp mot TV4:s storsatsning ”Tinas Cookalong”, även det en premiär. Enligt TV4:s pressavdelning drog "Tinas Cookalong" 860.000 tittare. Man hade inga rating-siffror, men sharen ska ha uppgått till 24,5 i TV4:s huvudmålgrupp, 12-59 år.

På måndagen var det också dags för första avsnittet av Kanal 5:s ”Roast på Berns”.

Enligt lika preliminära siffror drog det 480.000, och en 8,0-rating i 15-44. Sharen ska enligt uppgift ligga på runt 30 procent. Timmen före hade CSI NY satt säsongsrekord, med 595.000 tittare och med en rating på 7,7 procent.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, säger:

– Det här är en jäkligt skön start på tv-kriget. Det känns som om vi vann etapp ett.

Han är mycket nöjd med Färjans siffror, trots att förra årets premiär lockade långt fler tittare (539.000).

– Det är hårdare konkurrens nu och vi gick upp mot Sveriges största tv-kock, säger Lars Beckung.

Ikväll kommer fler premiärer, bland annat TV4:s Idol och Kanal 5:s ”Wipeout US”.

Lars Beckung är segerviss.

– Vi kommer att krossa Idol, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.