Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Jubel hos SBS Discovery – ökar stort efter att vara tillbaka hos Telia

Publicerad: 9 April 2015, 08:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

SBS Discovery ökade med 35 procent igår jämfört med förra onsdagen, då kanalen hade slängts ut av Telia.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryTelia

Bråket mellan Telia och SBS Discovery är över.

Igår kväll var tv-husets kanaler tillbaka hos distributörens nästan 700 000 tv-abonnenter, med följden att tittandet tog ett rejält skutt uppåt.

Tittarandelen för SBS Discoverys reklambärande kanaler uppgick till 23,9 procent i målgruppen 15-44 år under prime time igår, vilket motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med onsdagen förra veckan.

Motsvarande siffror för TV4-Gruppens och MTG TV:s reklambärande kanaler var 29,9 (-16 procent) respektive 17,1 (+9 procent). Detta medan SVT-husets andel var 15,9 procent (-8 procent).

– Superhärligt att vara näst största tv-hus i prime time i vår huvudmålgrupp, och att ökningen är så tydlig och stark jämfört med 1 april, säger Dan Panas, presschef på SBS Discovery, till Dagens Media.

Kanal 5 – SBS Discoverys moderskepp – ökade med 27 procent, till 13,9 procent medan Kanal 9 ökade 18 procent, till 3,4 procent.

Eurosport ökade kraftigt – till följd av semifinalen Saint Etienne och Zlatan Ibrahimovics PSG – och landade på 1,1 procent.

– Det känns fantastiskt att vara tillbaka hos Telia-hushållen igen med riktigt bra innehåll – som ”Nya arga snickaren”, ”Greys anatomy” och en Zlatan i målform som gör hattrick i cupsemifinalen, säger Dan Panas.

Ska ni fira Telia-comebacken?

– Det är klart att vi firar, men det härligaste är att se alla glada tweets och andra fyrverkerier som utspelade sig på sociala medier igår när SBS Discovery toktrendade efter att vi var tillbaka hos Telia igen.

Har ni lärt er något av det här debaclet?

– Vi visste att våra tittare är fantastiska. Nu har vi fått kvitto på att de är otroligt fantastiska, passionerade, engagerade och att de är de stora vinnarna i det här. Genom att investera mer i innehåll ska vi se till att de fortsätter att känna sig som vinnare.

Var ska ni visa finalen av franska cupen?

– Finalen kommer vi att visa den 30 maj i någon av våra kanaler.

Alla siffror kommer från MMS.

LÄS OCKSÅ:

SBS Discoverys andelar

Onsdag 8 april (tillbaka hos Telia) vs onsdag 1 april (första dagen utan Telia).

TV-HUS

• TV4 Gruppen: 29,9% (-16%)

• SBS Discovery: 23,9% (+35%)

• MTG TV: 17,1% (+9%)

• SVT: 15,9% (-8%)

SBS DISCOVERY-KANALER

• Kanal 5: 13,9% (+27%)

• Kanal 9: 3,4% (+18%)

• Kanal 11: 2,2% (+26%)

• Discovery Channel: 1,1% (+51%)

• TLC: 1,9% (+95%)

• Eurosport: 1,1% (+882%)

Siffrorna avser tittarandel i 15-44 i prime time. I siffrorna för tv-husen ingår alla kanaler i respektive tv-hus som bär reklam plus samtliga SVT:s kanaler.

Källa: MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryTelia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev