Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Jubel hos Kanal 5 över "Ninja Warrior"-premiären

Publicerad: 30 Januari 2015, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

"Ninja Warrior" gick upp mot "Antikrundan" – och levererade Kanal 5:s bästa siffra på sloten på 12 år.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Elk-producerade "Ninja Warrior" är SBS Discovery TV:s nya storsatsning, där 125 svenskar tar sig an en av världens tuffaste hinderbanor.

När programmet – som leds av Adam Alsing, Karin Frick och Mårten Nylén – hade premiär igår sågs det av 480 000 tittare, enligt preliminär MMS-statistik.

Ratingen i Kanal 5:s huvudmålgrupp, 15-44 år, uppgick till 6,4 procent och andelen var 26,7 procent. Det innebär att Kanal 5 samlade flest tittare i målgruppen klockan 20:00 igår, trots konkurrens från "Antikrundan" i SVT1.

– Vi jublar högt över slotsegern här på Rådmansgatan 42 just nu, säger Axel Eriksson, programdirektör för lokalproduktioner på SBS Discovery TV, till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi är så tacksamma att Elk gett oss chansen att producera "Ninja Warrior" för första gången i Europa. Att vi fått fäste med ett nytt format på en för oss historiskt tuff slot är otroligt glädjande och en viktig del i vår tillväxtstrategi.

"Antikrundan" samlade 1 620 000 tittare, men nådde bara upp till en andel på 5,2 procent i Kanal 5:s huvudmålgrupp. "Familjen annorlunda" i TV4 sågs av 500 000, med en 15-44-rating på 5 procent.

Motsvarande siffror för andra episoden av "Stoppa tjuven" i TV3 var 172 000 och 1,5 procent. Det innebär att "Stoppa tjuven" tappar 100 000 tittare jämfört med förra veckans premiär.

"Ninja Warrior" ska sändas i 10 episoder under vårsäsongen.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.