Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Johan Kleberg: Vi stärker Canal Plus-paketet

Publicerad: 23 Mars 2011, 10:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Canal Plus vd Johan Kleberg om nylanseringarna som ska göra Canal Plus mindre beroende av ensklilda rättigheter.


Ämnen i artikeln:

Canal PlusTV4-gruppenTV4

När Canal Plus tappade rättigheten för Premier League menade olyckskorparna att det var ett dråpslag för bolaget.

Johan Kleberg vill i dag inte berätta hur många abonnemang som sagts upp på grund av detta.

– De som hade Canal Plus enkom för denna rättighet lämnade oss under förra året, men det var färre än vi hade förväntat oss, säger han till dagensmedia.se.

Men Canal Plus har lärt sig läxan av vad det innebär att vara beroende av enskilda rättigheter och genomför nu ett strategisskifte – som innebär att man vid sidan av sportprofilen genomför en offensiv mot familjer.

Som dagensmedia.se tidigare i dag avslöjat planerar man att lansera tre nya kanaler.

• Canal Plus Family – satsningen mot familjer.

• Canal Plus Doc – fokuserad på dokumentärer.

• Canal Plus Emotion – fokuserad på hälsa och relationer.

– Vi har gått ut och sagt att vi ska göra Family, med innehåll från framförallt BBC. Men i övrigt kan jag inte kommentera specifika kanallanseringar, säger Johan Kleberg.

Dementerar du de andra två kanalerna?

– Jag har inga kommentarer till det förutom att vi inom ramen för strategin att bredda mot familjer tittar på andra områden inom film, serier och annat innehåll som gör Canal Plus starkare mot familjer.

Är detta ett sätt att bli mindre beroende av enskilda rättigheter?

– Sport är extremt viktigt för premium. Vi ska bevara och förstärka vår position inom sport. Dessutom ska vi förstärka det totala Canal Plus-paktet vilket är ett sätt att göra oss mindre beroende av enskilda sport- och filmrättigheter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Canal PlusTV4-gruppenTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.