Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Rörligt

Jan Schermans hårda kritik - två veckor innan avhoppet

Jan Scherman – en av Bonniers mest hylllade direktörer – gick till öppet angrepp mot ledningens bristande mod och tappade långsiktighet. Två veckor senare meddelar Jonas Bonnier sin avgång. Läs intervjun i sin helhet.


Publicerad 2013-05-29 07:46

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:

Året är 2008. Jonas Bonnier har precis tagit över som koncernchef för familjeimperiet Bonnier AB. Han rattar runt på stan i en gul Mini Cooper S cabriolet som ofta syns utanför bolagets nya huvudkontor på Kungs-gatan 49.

Jonas Bonnier träffar Jan Scherman – mannen som framgångsrikt har expanderat TV4 till ett multikanalhus, och gjort bolaget till en kassako för Bonnie-r.

”Vi har inte köpt Canal Plus för att äga bolaget i 2 år, eller i 20 år. Vi har köpt Canal Plus för att äga det i 200 år”, ska Jonas Bonnier ha sagt till Jan Scherman.

Fem år senare tar Jan Scherman emot Dagens Media på samma huvudkontor.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess.

Jonas Bonnier närmar sig 50-årsstrecket. Han har hunnit köpa nya bilar – både en till Mini Cooper S (blå denna gång) och en svart Fiat 500.

Istället för att fördubbla Bonniers omsättning har Jonas Bonnier fått ratta familjeföretaget genom brinnande finanskris, en krympande annonsmarknad och en accelererande strukturomvandling.

Han har fått se sina två största affärer – tvåmiljardersköpet av magasin i USA samt tremiljardersaffären Canal Plus – ifrågasättas i takt med att koncernens skuldberg blivit alltmer kännbart.

Jan Scherman har hunnit fira sin 60-årsdag och sluta som TV4-gruppens vd. Han har sjösatt det kontroversiella Nyhetsbolaget och TV4 News tillsammans med vännen Göran Ellung. Och lämnat sina uppdrag i det experimentet.

Numera sitter Jan Scherman i eget rum, eller snarare en glasbur, bredvid sin närmaste chef Torsten Larsson, som är på väg bort som affärsområdeschef för Bonnier Broadcasting.

Tio meter från Schermans glasbur finns Jonas Bonniers plats, längst ned i hörnet i det öppna kontorslandskapet.

För dagen gapar hans stol tom. Det kanske är lika bra.

Tv-veteranen Jan Scherman är orolig.

Den långsiktighet som Bonnier har stått för i sitt ägande, manifesterat i bland annat Jonas Bonniers uttalande om Canal Plus, är hotad, menar han.

Det blev inte 200 år för Canal Plus (nuvarande C More) och Bonnier.

– Nej, inte 20 heller, säger Jan Scherman syrligt.

Han tillägger:

– Det tycker jag är synd.

Konkret: Jan Scherman tycker att det är ett stort misstag att sälja C More.

Fakta i målet är följande. Det är en affär som enligt bedömare kommer att resultera i en stor reaförlust för Bonnier. Samtidigt blöder C More pengar. Det har Bonnier i dagsläget inte råd med, säger andra.

Analytiker som Dagens Media talat med är tveksamma till om det finns plats för två starka premium-tv-aktörer i Sverige.

Jan Scherman noterar själv att han inte längre sitter i någon beslutsfattande position inom Bonnier. Han kan inte påverka.

Men det betyder inte att han tänker tiga och knyta näven i fickan.

– Jag ser inget skäl till att jag ska sitta tyst och hålla käften. Jag säger vad jag tycker och jag tycker att långsiktighet är viktigt. Det är först efter att man har nött rätt länge som man ser vad som verkligen funkar.

Giftermålet mellan TV4 och Telenor, som tog en 35-procentig ägarandel i C More, kallar Jan Scherman för ”en fantastisk ägarkonstruktion som har framtiden för sig”.

– Canal Plus hävdar jag fortfarande är helt rätt för Bonnier, som är en stor fri-tv-aktör. Man behöver ha en premiumverksamhet. Det är även viktigt rent kunskapsmässigt, då många av de viktiga beteendeförändringar som alla letar efter sker där eftersom premium-tv innehåller så starka rättigheter.

Det är väl känt att Canal Plus-affären syddes ihop av Jan Scherman. Han gör ingen hemlighet av att det blev tuffare än väntat.

– Premium betal-tv visade sig vara svårare än vad vi trodde. Det uppstod ett premiumerbjudande till i Norge och Viasat gick på offensiven. Men allt det visar bara att fler än vi tycker att detta är ett intressant område.

– Istället för att fly slagfältet tycker jag, med all respekt för det ekonomiska läget, att det vore klokare att stanna och utveckla verksamheten. Jag tror att man kommer att ha nytta av det ekonomiskt och inte minst kunskapsmässigt. Det säger jag inte bara för att jag i allra högsta grad var ansvarig för köpet.

De senaste åren har det blivit allt mer uppenbart att Bonnier inte längre tillåter enskilda bolag att gå med förlust – något som bland annat Dagens Nyheter har fått känna av.

Tidigare i år blev det känt att Bonnier gjorde en förlust på 217 miljoner kronor för helåret 2012.

Jan Scherman är orolig för att Bonniers ledning nu, pressat av förlusten, börjar agera styrda av den jakt på kortsiktiga vinster som är förhärskande bland vissa börsnoterade mediebolag.

– Bonnier dignar inte under kvartalsekonomin. Det finns strukturellt alla förutsättningar till långsiktighet, säger Jan Scherman, och fortsätter:

– Tyvärr, tror jag, känner sig koncernen lite för plågad av det dåliga resultatet. Långsiktigheten är inte vad den borde vara, eller vad det finns utrymme till att den skulle kunna vara.

Historiska referenser om Christofer Columbus och iakttagelser från svensk industri-historia haglar när Scherman lägger ut texten. Han pratar om vikten av att våga satsa. Våga riskera. Våga göra fel. Våga förändras.

Utvecklingen i mediebranschen, som desperat behöver förändras, går åt andra hållet, menar Scherman.

Vägen framåt för Bonnier är att våga ta mer risker, inte mindre.

– Det är möjligt att Portugals regenter vänder sig i graven när de tänker på att de avvisade Columbus och att han istället sprang till spanske kungen. Visserligen hittade han inte sjövägen till Indien, men han hittade Amerika och det förändrade världsekonomin till Spaniens fördel i ett par hundra år. Man ska tänka sig för innan man säger nej.

– Jag tror att många i dag tänker att om man tackar nej till något så har man minimerat riskerna. Jag tror att det rätt ofta är tvärt om, att man har uteslutit möjligheten till nya framgångar.

Lärdomar finns även i Bonniers egen företagshistoria, som när man tackade nej till Astrid Lindgren.

När Jan Scherman tillträdde som vd för TV4 hade han en dröm om att starta fler kanaler.

För att få starta TV4 Plus, den första stora kanalen som startades vid sidan av TV4, lovade han styrelsen att nå lönsamhet efter ett år.

Så blev det inte. Kanalen kostade 100 miljoner första året i förlust. Samma summa brändes även år två.

Men ägaren höll ut. Kanalen nådde ”ett fantastiskt break even” år tre.

I dag har TV4-gruppen över 40 kanaler.

Detsamma gäller ”Äntligen hemma”, som var på vippen att läggas ned efter en säsong.

Även ”Parlamentet” var fullständigt utskåpat efter första säsongen.

– Det var ganska bra att vi hade lite is i magen i de fallen, konstaterar Jan Scherman.

Har Bonnier samma stora tålamod med TV4 News? Det är en fråga som gnager i mångas huvuden, inte minst medarbetarna på Nyhetsbolaget.

– Jag kan bara uttrycka en förhoppning: att den satsningen har kommit för att stanna, säger Jan Scherman.

Han tror stenhårt på idén, trots att konkurrensen har skärpts betydligt jämfört med när förlagorna i Danmark och Norge lanserades.

– Resan hittills visar att det tar lite längre tid. Men den kvalitet och trovärdighet som TV4 har efter över 20 års nyhetsverksamhet är värd otroligt mycket och det måste gå att exploatera.

Hur är det med långsiktigheten inom Bonnier i dag?

– Den där matematiken, att det blev 4–5 år istället för 200 med Canal Plus, det är ett tecken på att uthålligheten inte är lika stor längre.

Är du besviken på Bonnier?

– Jag är inte den typen. Jag kan känna stor förståelse för den oro och osäkerhet som finns och som leder till kortsiktighet. Det enda jag kan göra är att uppmana till mer mod och långsiktighet och, hur konstigt det än låter i detta läge, ökat risk-tagande. Det är det som leder till framgång.

– Det håller på att inträffa något som jag tror är farligt för mediebranschen i stort. Det är den bristande tillåtelsen av att det tar lite tid innan saker och ting levererar de siffror som ägarna vill att de ska leverera.

En av anledningarna till att Jan Scherman vill låta sig intervjuas är att han vill nyansera den bild som gavs kring hans skapelse Nyhetsbolaget och TV4 News i Dagens Medias dokument, som publicerades i förra numret.

Förlusten för Nyhetsbolaget, 117 miljoner för det första året, döljer en annan siffra, säger Scherman.

– Under Nyhetsbolagets första verksamhetsår sänktes TV4:s kostnader med 65 miljoner kronor. Att Nyhetsbolaget levererar ungefär 5 miljoners avvikelse från budget under första året tycker jag är acceptabelt.

Konkret handlar det om kostnader för administration, presservice, juridik, planering och andra poster kopplade till nyhetsverksamheten som Nyhetsbolaget har tagit över från TV4.

– Kostnaden för att sända nyheter i TV4 har minskat. Jag känner stor stolthet över att vi lyckades genomföra förändringarna enligt plan och att vi har hjälpt TV4 till en stor kostnadsbesparing.

Jan Scherman låter sig inte rubbas av de bråk och konflikter som Nyhetsbolagets födelse har dragit med sig.

– Jag tycker, till skillnad från många andra, att den konflikt och de bråk som uppstod kring kollektivavtalet var helt nödvändig att ta. Jag står upp för de åtgärderna till fullo. Det kommer säkert att behövas fortsatta effektiviseringar och besparingar för att detta ska funka, säger han.

Göran Ellung, Nyhetsbolagets tidigare vd, säger i artikeln att han och Jan Scherman ”byttes ut” efter en förändring som Bonnier genomförde.

Jan Scherman vill dock inte gå med på att han skulle ha blivit petad.

– Var och en får väl tala för sig, säger han om Ellungs uttalande.

– Jag såg inget skäl till att vara kvar efter den organisationsförändring som gjordes på Bonnier- nivå, och jag känner mig över-tygad om att det var rätt beslut. Det är bättre att det sitter en ny ledning som kan ta detta vidare, fortsätter Scherman.

Är du ute efter att putsa på ditt eftermäle?

– Nej. Jag har något slags defekt som gör att jag sällan blir rädd, och jag räds därför inte kritik. Jag vet vad jag har gjort och har inget behov av att justera någon bild. Det fungerar inte som på den gamla tiden med bilder från Röda torget i Moskva, där några gubbar putsas och förrfinas, alltmedan andra försvinner.

Kan du förstå bitterheten bland journalisterna över att man måste spara pengar åt Bonniers kassako TV4 genom att flytta ut nyheterna?

– Nja, den förståelsen kan jag känna under en väldigt kort sekund. Men inte om man tänker efter lite till. Det vinstandelssystem som finns i TV4-gruppens verksamheter inkluderar även medarbetarna på Nyhetsbolaget, så det finns praktiskt och ekonomiskt ingen skillnad. Däremot finns det genom bolagsbildningen alla möjligheter att utveckla nyhetsverksamheten och den egna nyhetskanalen. Den hade inte sett dagens ljus annars. Den var liksom med som en del i paketet.

– Ingen förändring sker till alla delar med ett läge där alla säger ”halleluja, vi har sett ljuset”, men jag tycker att fördelarna överväger.

I dagsläget ägnar Jan Scherman mycket av sin tid åt Bonnier Broadcastings tv-produktionsbolag Scandinavian Studios, som leds av Anna Bråkenhielm. Det är ytterligare en satsning som Jan Scherman anser behöver tid, även om bolaget nu har börjat få beställningar på en del format.

Jan Scherman är även Bonniers lobbyist, då han jobbar med koncernens public affairs-frågor.

Men dagarna inom Bonnier kan vara räknade, låter Jan Scherman förstå, även om han inte säger det rakt ut.

Han har en del ”eftersläntrande saker” från sina tv-engagemang inom Bonnier att beta av.

– Jag är en lojal person. Jag fullföljer mina uppdrag och jag har en hel del kvar med det här att göra. Sedan får vi se var det landar.

Vad är planen när du har fullföljt?

– Det är en enkel ekvation. Jag har rätt mycket energi, mycket tankar och idéer. De vill jag omsätta i praktisk handling, inte bara i tankearbete på rummet.

Lojaliteten har hittills hållit honom kvar, trots öppningar.

– Jag har haft rätt många erbjudanden. Men jag har valt att fortsätta arbeta på Bonnier. Men när arbetsuppgifterna på Bonnier minskar har jag för avsikt att ersätta dem med något annat. Någon gång i höst ska jag berätta vad jag ska göra.

Du har en konkret plan?

– Det blir så ”hemligt” när man säger att man har en konkret plan. Men ja, jag har ett antal tankar och idéer. Det är korrekt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.