Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Jan Scherman: ”Jag kommer inte att dansa efter konkurrenternas pipa”

Publicerad: 29 Oktober 2015, 09:45
Uppdaterad: 30 Juni 2016, 11:09

Jan Scherman tänker inte berätta hur stor del av Aftonbladet TV:s tittande som utgörs av autostarter.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4Aftonbladet

Aftonbladet TV gick i går ut med att kvällstidningen går med i MMS gemensamma webb-tv-valuta. Huvudfokus för valutan är startade program och klipp, även kallat strömstarter, och precisionsmätning av tittartid. Både program och reklamexponeringar mäts.

För Aftonbladets räkning är det reklamexponeringarna som ska mätas, inte det totala tittandet.

Tanken är att mätningen ska likna MMS:s mätningar för tittandet på linjär-tv.

Kvällstidningarna, som båda satsar hårt på webb-tv, har i omgångar kritiserats för sina autostarter – vilket kan vara ett sätt att få upp tittandet men vara mindre attraktivt för annonsörerna.

För Aftonbladets räkning kan autostarter lyfta siffrorna för exponeringarn när siffrorna börjar publiceras hos MMS.

– Branschen har kommit överens om en princip som finns i våra ”gyllene regler”. Det innebär i korthet att autostarter räknas om tittaren inte stänger ned direkt. Fortsätter du att titta räknas du som en tittare, säger Magnus Anshelm, vd för MMS till Dagens Media.

TV4-gruppen kräver att Aftonbladet TV ska visa att man menar allvar med sina ambitioner om ”full transparens”, bland annat genom att öppet redovisa hur stor del av reklamexponeringarna och tittandet som utgörs av autostarter.

Det förslaget får dock kalla handen av Aftonbladet TV:s affärsområdeschef Jan Scherman.

– Vi har blivit översköljda av positiva reaktioner för att vi nu tar det här steget. Det har också kommit frågor och synpunkter på hur vi ska gå vidare. Men jag kommer inte att dansa efter någon annans pipa, särskilt inte när det är en konkurrent som pekar med fingret vart vi ska gå, säger han till Dagens Media.

Kommer ni att redovisa hur stor andel autostarter ni har?

– Vi tittar på det kontinuerligt, både kring dess vara eller icke vara, och på hur vi ska hantera det. Men dirigenten i den frågan är inte någon av våra konkurrenter.

Så ni kommer inte att berätta hur mycket autostarter ni har?

– Jag har tycker att jag har varit tydlig. Jag vill inte bli övertydlig.

Jan Scherman hävdar att merparten av reaktionerna på gårdagens nyhet har varit positiva. Han passar även på att ge en känga till TV4-gruppen och dess digitala affärschef Gabriel Ashman – som sent i går kom med utspelet om autostarterna.

– Jag är positivt överraskad av att TV4 är så engagerade i att vi har så många tittare. Jag uppfattar det som att vi är varmt välkomna in i den stora tv-familjen nu, säger Jan Scherman.

Han är dock öppen för att sätten att mäta och redovisa tittandet kan förändras i framtiden.

– I nuläget kör vi på med det som vi redovisade i går och utvärderar det succesivt.

MMS "gyllene regler" för webb-tv-mätningarna finns att läsa här.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev