Rörligt
Jan Helin: SoMe är ett gyttjebad för den som vill vältra sig i sin egen förträfflighet
Publicerad: 29 december 2021, 13:08
Jan Helin hyllar Anders Holmberg för ”30 minuter” och redaktören Lars Eisjö.
Foto: SVT/iStockphoto
Årets viktigaste branschhändelse var att allmänheten vände sig till journalistik i professionella medier med ansvariga utgivare för information om pandemin, säger Jan Helin, mediedirektör på SVT.
Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.
Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?
– Att allmänheten vände sig till journalistik i professionella medier med ansvariga utgivare för information om pandemin och granskning av ansvar för hanteringen av den. I skarpt läge reducerades sociala medier till vad det är – ett gyttjebad för den som vill vältra sig i känslor och sin egen förträfflighet.
Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?
– Okej, det får bli hemåt, men helt sakligt: Anders Holmberg för 30 Minuter. Han och redaktören Lars Eisjö utövar klassisk intervjuteknik och redaktörskap i sådan mästarklass att det, som DN skrev, snabbt blev programmet ”där politik händer i realtid”. Deras no nonsens attityd ger oss alla hopp om journalistikens framtid.
Vad är ditt personliga nyårslöfte?
– Köra mer motorcykel och vara noga med vänner.
Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?
– För tv-delen av branschen: att få en publikmätning som visar hur tv-tittande ser ut idag. Broadcast-tittning är inte dött – men för SVT bara halva historien om hur vi når ut. För tidningsbranschen: fortsatt laserfokus på digitala prenumerationer och rationalisera annonsaffären. För ljudbranschen: ska det finnas fler destinationer för ljud i Sverige, eller ska alla bli produktionsbolag åt den i sig briljanta, svenska plattformen Spotify?