Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Jan Helin: SoMe är ett gyttjebad för den som vill vältra sig i sin egen förträfflighet

Publicerad: 29 december 2021, 13:08

Jan Helin hyllar Anders Holmberg för ”30 minuter” och redaktören Lars Eisjö.

Foto: SVT/iStockphoto

Årets viktigaste branschhändelse var att allmänheten vände sig till journalistik i professionella medier med ansvariga utgivare för information om pandemin, säger Jan Helin, mediedirektör på SVT.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021Jan HelinSVTSVT Play

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021? 

– Att allmänheten vände sig till journalistik i professionella medier med ansvariga utgivare för information om pandemin och granskning av ansvar för hanteringen av den. I skarpt läge reducerades sociala medier till vad det är – ett gyttjebad för den som vill vältra sig i känslor och sin egen förträfflighet.

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året? 

– Okej, det får bli hemåt, men helt sakligt: Anders Holmberg för 30 Minuter. Han och redaktören Lars Eisjö utövar klassisk intervjuteknik och redaktörskap i sådan mästarklass att det, som DN skrev, snabbt blev programmet ”där politik händer i realtid”. Deras no nonsens attityd ger oss alla hopp om journalistikens framtid.

Vad är ditt personliga nyårslöfte? 

– Köra mer motorcykel och vara noga med vänner.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– För tv-delen av branschen: att få en publikmätning som visar hur tv-tittande ser ut idag. Broadcast-tittning är inte dött – men för SVT bara halva historien om hur vi når ut. För tidningsbranschen: fortsatt laserfokus på digitala prenumerationer och rationalisera annonsaffären. För ljudbranschen: ska det finnas fler destinationer för ljud i Sverige, eller ska alla bli produktionsbolag åt den i sig briljanta, svenska plattformen Spotify?

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.