Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Jan Helin: ”Bygger man sin egen rättighet är man safe”

Publicerad: 1 Juli 2019, 11:45

Från Dagens Medias paneldiskussion med frågeställningen ”Är sport på tv är en demokratisk rättighet?” under måndagen.

Foto: Madeleine Nilsson

ALMEDALEN 2019. SVT har genom historien byggt upp flera stora varumärken för sport i kanalen. Senast ”Vinterstudion”. Nu säger SVT:s Jan Helin att kanalen kanske kan bygga upp egna sportevent i framtiden. ”Tanken är lite intressant”, säger han till Dagens Media i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupSVT

Dagens Medias paneldiskussion ”Är tv-sport en demokratisk rättighet?” i Almedalen gästades av bland andra SVT:s kanalchef Jan Helin. 

I publiken satt Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska skidförbundet, som frågade Jan Helin om man bygger rättigheter eller rapporterar det befolkningen söker. 

– Jag ville provocera lite genom att ställa frågan. 

Hur menar du? 

– Med ”Vinterstudion”, exempelvis, så har man en stor betydelse för svensk skidsport, vilket vi är väldigt glada och stolta över. Det tror jag att folk är intresserad av. Men det är också så att när man säger att det är ett problem att skidorna försvinner från SVT, så säger man samtidigt att man inte rapporterar om det som är intressantast – eftersom om det försvinner så kommer tittarna inte försvinna. Utan man styr tittarna mot en ny produkt. Det är det jag tycker är intressant ur ett demokratiperspektiv. 

– Ska man köpa en rättighet som inte är värd så mycket för att folk faktiskt inte följer den och bygga upp rättigheten – eller, som de kommersiella aktörerna, köpa den dyraste rättigheten och visa det folk vill se. Det blir som en dragkamp mellan uppdragen. Här tror jag att det är svårt för SVT. 

Jan Helin kommer förbi Tommy Eliasson Winter efter seminariet. En liten diskussion uppstår på Dagens Medias kommunikationsarena: 

– Den här frågan blir relevant ur ett demokratiperspektiv. Ni skulle kunna sända sex timmar puckelpist varje dag och bygga något runt det, säger Tommy Eliasson Winter. 

– Faktum är att jag hade en idé, när det blev turbulent runt Nent och skidrättigheterna.  Jag pratade med NRK och Yle, som är i samma situation som oss, och jag sa att vi gör en Scandinavian invitational. Vi tar varsin helg – en i Norge, en i Finland och en i Sverige och så bygger vi det här. Det kommer att bli lite gnissel med FIS (Internationella skidförbundet, reds anmärkning) eftersom vi måste betala show up till stjärnorna. Men det kan vi försvara, det är pengar som går till de aktiva. Om ett vanligt startfält har 60 skidåkare, så skulle vi kunna ha 30. 

Jan Helin poängterar dock för Dagens Media att inga allvarliga diskussioner om detta har förts: 

– Så du kan inte göra en story på det. Men tanken är lite intressant. 

– För längdsporten som har en så svag världscup så finns det definitivt sådana tankar. Längdvärldscupen har den utmaningen att den inte alltid samlar de allra bästa åkarna. Det är stor skillnad mot den alpina världscupen, säger Jan Eliasson Winter. 

Jan Helin drar en historisk parallell: 

– Går man tillbaka i media- och sporthistorien så är Giro d'Italia helt uppbyggd av Gazetta dello sport. Det ser inte exakt likadant ut för L'equipe och Tour de France, men de står extremt nära varandra. Tidningsägarna driver tävlingarna. Det är inte en otänkbar tanke att media själva skapar rättigheten och sitt varumärke. Då är man safe. Tittar man på den koncern som Gazettan ligger inom, deras ekonomi, och plockar bort Giro d'Italia, då blir det problem. 

– Jag tror de tankarna har funnits i många år, men har aldrig realiserats. Men nu är Jan Helin på gång, säger Tommy Eliasson Winter och skrattar. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev