Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"Jag ska inte spela cool, jag är glad och hedrad"

Publicerad: 9 April 2013, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Discoverys köp av SBS TV är en av de största affärerna som inleddes i Sverige under förra året. Nu kommenterar den svenska och finska vd:n Jonas Sjögren jätteaffären i en intervju med Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

SBS TVDiscovery

12 miljarder kronor. Så mycket betalar Discovery Networks för SBS TV:s nordiska verksamhet.

Affären som blev klar i dag ses inte bara som den en av de största medieaffärerna som gjorts i Sverige utan också en av de största affärerna som inleddes i Sverige förra året.

När Dagens Media når den nyutnämnda Sverige- och Finland-vd:n Jonas Sjögren befinner han sig på den årliga MIPTV mässan i Cannes.

– Det är skönt att det faktiskt är klart så att vi kan börja jobba med integrationsprocessen. Hittills har vi följt reglerna väldigt ordentligt och har därmed inte kunnat påbörja det arbetet. Det känns väldigt skönt att kunna sätta igång på riktigt, säger Jonas Sjögren till Dagens Media.

Hur känns det för dig?

– Personligen måste jag säga att jag är hedrad över att ha fått rollen som minikoncernchef. Jag ska inte spela cool och säga att jag hade räknat med det utan jag är glad och hedrad. Det ska bli riktigt spännande och roligt.

Förvärvet är det största som Discovery Networks någonsin gjort och enligt uppgift till Dagens Media blir SBS Discovery Media i Norden den största marknaden för Discovery Networks utanför USA.

– Även om SBS har varit i utländsk ägo det på många sätt en affär som skapats i Sverige. Den svenska verksamheten har bidragit ganska mycket till vad företaget är värt och det framkallar en stolthet. Jag vill inte ta credd för det här för det är så många som har jobbat med det här de senaste tio åren, men det är häftigt. Det är så jäkla mycket pengar.

Hur länge har du jobbat med den här affären?

– Vi jobbade egentligen hela hösten och sedan har det varit ett litet vakuum fram till nu för några minuter sedan när affären blev klar klar. Vi har fokuserat på vår existerande affär och det har Discovery också gjort men nu ska vi börja jobba tillsammans på riktigt.

Har väntan på att affären ska bli godkänd varit frustrerande?

– Nej och tittar man på hur vi har presterat under hösten och vintern har den har faktiskt inte påverkat vår business. Det är anmärkningsvärt givet att vi har sålt ett bolag i Norden för tolv miljarder kronor. Det är en väldigt stor process, säger han och fortsätter:

– Ledningen och företaget har visat en enorm kapacitet i att vara cool i en sådan process och samtidigt prestera som vi har gjort. Det tycker jag är lite imponerande.

Vad händer nu?

– Discovery har lärt känna SBS väldigt bra, de vet i princip hur många frimärken jag har i min byrålåda. Men nu är det dags att vi får lära känna Discovery ännu bättre. Jag kommer att behöva lära mig nya saker och det kommer att ta tid. Jag måste lära känna deras produkter innan jag fattar några snabba och dumma beslut helt enkelt.

Enligt Jonas Sjögren ska det inte dra ut för mycket på tiden.

– Men vi vill ta april, maj och juni till de här delarna.

Hur kompletterar Discoverys kanaler ert utbud?

– På ett bra sätt. Jag var med Discovery i New York förra veckan och blev imponerad över vilken kanalflora de har och över hur mycket bra innehåll det finns. Kulturellt och kompetensmässigt kommer vi att kunna ta det bästa av båda världar. De tillför ett internationellt perspektiv medan vi tillför en väldigt stark lokal marknadsposition.

Vad betyder affären för annonsörerna?

– Det betyder att vi blir en starkare partner. Vi täcker fler tittare vilket jag hoppas betyder att vi ska bli ännu bättre för annonsörerna. Men exakt hur det ska säljas, olika målgrupper och så vidare är något jag måste återkomma till.

Mediebyråerna har varnat er för att sampaketera kanalerna, kommer ni att göra det?

– Just sådana frågor är för tidigt att svara på nu så det får jag återkomma till.

Vad tycker du om kritiken?

– Det jobbar kloka personer på mediebyråerna och om de har feeback så kommer vi absolut att lyssna på det. Men det betyder inte att vi i slutändan gör exakt som de säger. Jag har stor respekt för deras kunskap men ytterst är det mitt beslut och inte deras.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

SBS TVDiscovery

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.