Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Jag älskar att dansa till fem på Rose"

Publicerad: 2 April 2016, 08:00
Uppdaterad: 4 April 2016, 09:52

LÖRDAGSINTERVJUN. Postkodlotteriets Åse Ericson är på väg till Cannes för att sälja "En ska bort", och föreläsa om branded content.


Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Efter mycket övertalning lyckades hon sälja in formatet "En ska bort" till TV4, nu har nio episoder rullat – och Åsa Ericson, tv- och eventchef på Postkodlotteriet, packar väskan för att åka till tv-mässan MIP i Cannes, där även produktionsbolaget Elk finns på plats för att sälja formatet vidare. 

– Jag kan också avslöja att "En ska bort" kommer tillbaka till TV4 i höst, det har till och med gått bättre än "Miljonären", och vi har lyckats föryngra tittarna, säger hon och fortsätter:

– Optionerna är redan sålda till sju länder, bland annat Frankrike, Danmark och Finland, och vi väntar på besked från USA.

Vad var det som gjorde att TV4 var tveksamma till "En ska bort"?

– De ville till exempel ha bort interaktiviteten via appen, men det var en del av vår grundidé. Den har nu laddats ner 215 000 gånger, och är viktig för oss genom att den genererar leads, som vi ju inte får via tv-sändningarna. 

Samtidigt har Postkodlotteriet också tagit fram två nya format, i samarbete med produktionbolagen Elk och Zodiac factory.

– Ja, vi har fått blodad tand kan man säga.

Vad ska du göra mer i Cannes?

– Jag tycker att det är bra arena för lite öppnare diskussioner, vårt samarbete med TV3 startade faktiskt på MIP i Cannes.

– Jag ska träffa mycket produktionsbolag, det ska bli intressant. Men jag tycker generelllt att produktionsbolagen ligger lite efter, i den utvecklingen där företag vill nå ut med sina budskap via olika format. Vi som beställer får hjälpa till mycket och utbilda längs vägen.

Vad är det de inte kan menar du?

– De är så vana att i första hand se till kanalernas intressen, och sen i efterhand försöka koppla på en AFP-lösning. Men det är mycket värt att komma in i ett mycket tidigare skede.

– Vi är ju på ett sätt lite av en doldis i tv-branschen, även om vi snart sänt 900 avsnitt av "Miljonären".

Hon lyfter fram att Postkodlotteriet satsat hårt på att ha intern tv-kompetens, och att det varit en av nycklarna till att de lyckats ta fram flera framgångsrika format.

Själv har Åse Ericson en bakgrund främst på UR och SVT.

– Jag jobbade där i sju år, jag har till exempel jobbat med barnprogrammet "Rea", varit redaktör för "Allsång på Skansen" och hamnade till slut på "Kobra", innan jag gick till Postkodlotteriet.

– Jag gick från überkultur till überkomersialism...

Vad har du tagit med från SVT?

– SVT har en väldigt bra värdegrund tycker jag. Jag har tagit med mig sättet på vilket de jobbar med jämställdhet och mångfald.

– Som när vi ska rekrytera människor till Heta stolen – det är nästan bara medelålders män som tror på sin egen förmåga att ta sig hela vägen fram till miljonen. Så vi har jobbat hårt för att få med en 90-årig dam, blinda och nysvenskar...

Hur ser du på linjära format kontra webb-format?

– Att det linjära tittande stadigt sjunker är otroligt utmanande. Samtidigt är det en fantastiskt rolig tid, när allt blir allt mer fragmentiserat. Hela rörelsen bort från reklam är en utmaning – vi rör oss ju mycket mer på tittarnas och konsumenternas planhalva idag än tidigare.

Vad ser du själv på tv?

– Jag tycker väldigt mycket om "Gift vid första ögonkastet" och jag älskar "Bonde söker fru", och "Päron i solen".

– Och "Walking dead" missar jag aldrig, det är ju underbart med zombies, och jag tycker att den serien säger en del om gruppdynamik och ledarskap som är intressant.

Nu ska du ju till Cannes i helgen – men hur ser en vanlig helg ut för dig?

– Jag är en person inte har några som helst hobbies. Däremot tycker jag otroligt mycket om att gå ut på krogen, jag älskar att dansa till fem en natt på Rose.

– Annars hänger jag förstås mycket med mina barn, tittar på tv, läser mycket böcker.

 

Här är Åse Ericsons (av vännerna ofta kritserade) favoritspellista:

 

 

 

 

 

 

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.