Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Ja till reklamavbrott i direktsändningar

Publicerad: 14 November 2012, 15:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

Idag fattade riksdagen beslut om att tillåta reklamavbrott på upp till en minut vid direktsända sportevenemang.


Ämnen i artikeln:

Radio- och tv-lagen

Beslutet innebär att de svenska reglerna anpassas till ett EU-direktiv så att reglerna inte missgynnar svenska tv-bolag jämfört med konkurrenter som sänder till Sverige från utlandet.

Riksdagen sade dock nej till regeringens förslag om att tillåta kortare reklamavbrott i andra typer av direktsändningar om det finns synnerliga skäl, exempelvis vid valvakor.

Dessutom sade riksdagen ja till att göra det möjligt att ställa krav på tv-bolag att göra sändningar i kabel- och ip-nät, exempelvis webbsändingar, tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Lagändringen gäller från 1 januari 2013.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Radio- och tv-lagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.