Rörligt
ITV sänker tv-priser – på grund av Facebook
Publicerad: 29 mars 2018, 06:23
Tv-nätverket ITV skrotar sina straffavgifter och riktar känga mot Facebook.
Det brittiska broadcastingbolaget ITV tar bort sina straffavgifter för de annonsörer som kommer in med sena annonsbokningar. Anledningen är att man hoppas locka annonsörer skeptiska till Facebook på grund av Cambridge Analytica-skandalen. Det rapporterar Campaign.
ITV skulle kunna gå miste om flera miljoner punder eftersom ungefär 15 till 20 procent av annonsbokningarna vanligtvis är sena.
I ett mail till mediebyråer och annonsörer meddelar ITV att de ta bort straffavgiften och passar samtidigt på att rikta en känga till Facebook.
"Vi lovar att den enda datan vi samlar in kommer vara av guldstandard, oberoende verifierad BARB-tittardata", skriver försäljningschefen Kelly Williams samtidigt som han påpekar att tv är en betrodd, brand safety och bedrägerifri mediekanal.