Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Israel inspirerade under MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa.

Dante Thomsen

Pär Ullrich

Andrea Svanberg


Publicerad: 14 April 2014, 12:13
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:40

Ämnen i artikeln:

Nordisk Film TVTitan TelevisionMeter Television

Varje år sammanstrålar världens tv-elit i Cannes för att göra affärer, knyta kontakter och inspireras.

Årets mässa bjöd dock på få överraskningar, berättar Meter Televisions vd Björn Persson.

– Det var inte särskilt spännande. Trenden brukar vara att hösten är ganska mycket större än våren. Det som har funkat tidigare är fortfarande stort, och det är mycket bakning, mat och inredning som kommer fast i lite nyare former. Men mestadels handlar det om en rätt förutsägbar vidareutveckling av det som är stort idag, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Eftersom mässan är så stor och vänder sig till hela västvärlden så ser man ju alltid saker som kanske fungerar på vissa håll med inte på andra. Det händer ganska mycket på gameshow-fronten nu, men det är inte så intressant för oss. Det är ett format som alla jobbar på, för att få till nästa stora grej, men än så länge har den inte kommit.

Maria Joelsson, tillförordnad vd på Nordisk Film & TV, är av en liknande åsikt.

– Det var väldigt mycket dejting och quizshows men generellt var det inget superinnovativt. Jag tyckte man kunde se mycket second screen som vanligt, alla format ska ju ha interaktion och onlineaktivitet numera. Men generellt var mässan ganska lugn, det var ingen jättehajp kring något speciellt format.

Titan Televisions vd Anders Knave håller med:

– Man kan väl säga att det inte var något som häpnadsslog oss direkt. Det fanns inget program som gjorde att man kastade sig in i förhandlingar. Så trenden är väl fortfarande att det inte finns någon trend, säger han och fortsätter:

– Det som var intressant i år är att man bland annat lyfte fram Israel som ett land som skapar väldigt mycket format. De israeliska produktionsbolagen hade gått samman och såg till att det blev lite sittningar och visningar av det som görs i den delen av världen.

Anders Knave berättar att de israeliska produktionsbolagen skiljer sig från de svenska genom att de inte bara skapar format för sina inhemska tv-kanaler utan att de också siktar på att sälja sina program till utländska kanaler.

– De har en helt annan internationell approach samtidigt som de är fyndiga och duktiga. De har en stor kreativitet och en smart affärsidé som gav mersmak.

Har svenska produktionsbolag något att lära av detta?

– Det tror jag verkligen. Det handlar om att höja blicken. Svenska produktionsbolag ska självklart tänka på sina svenska kunder i första hand men jag tror att vi kan bli bättre på att tidigt i processen se möjligheterna för hur en idé kan resa längre än bara till Sverige.

Anders Knave är också positivt inställd till att fokus ökat på Youtube och andra sociala mediekanaler.

– Det fanns många bra föredrag som visade hur man kan stärka huvudformatet som går i en traditionell kanal genom de digitala kanalerna. Man kan bygga både värde och marknadsföring. Där finns mycket som både Titan och den övriga svenska produktionsbranschen och tv-kanalerna kan lära sig av.

Har ni gjort några affärer?

– Man gör inte riktigt affärer på plats men utan att gå in på några detaljer så kan jag säga att vi naturligtvis har hittat några intressanta saker som vi diskuterar vidare kring. Det är kul.

Björn Persson på Meter Television berättar i sin tur att par- och familjeprogram var hett på årets mässa. Vilka format Meter själva har spanat in vill han dock inte uppge.

– Vi tittar på saker och för en del samtal men det är inget konkret ännu. Och hade det varit det så hade jag nog ändå inte kunnat avslöja något.

Inte heller Marie Joelsson vill berätta vad hon gjort för affärer under MIPTV.

– Vi har lagt förfrågningar på en del men det är inget som är stängt än. Det var mest klassiska kundmöten för oss som vi följer upp när vi är hemma igen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.