Rörligt
IRM: Webb-tv-reklam upp 130 procent
Publicerad: 14 juni 2010, 08:18
IRM släpper sin första prognos någonsin för webb-tv. Tresiffriga tillväxttal är att vänta.
Enligt många bedömare fick webb-tv:n som mediekanal sitt stora genombrott under 2009. En utveckling om drevs starkt av kanalernas lanseringar av Play-tjänster.
IRM släpper nu den första prognosen någonsin för investeringarna i webb-TV-reklam. Prognosen pekar på att det stora genombrottet kommer i år. Investeringarna bedöms öka med 130 procent under 2010, och landa på en bra bit över 100 miljoner kronor.
Nästa år förväntas tillväxten avta till 90 procent, vilket skulle betyda investeringar på över 200 miljoner kronor under 2011.
– I år förväntas webb-tv-reklamen bli ett etablerat komplement till TV-reklamen, vilket ger en kraftfull tillväxt av intäkterna, säger Magnus Anshelm, vd för IRM i ett pressmeddelande.
Dock bromsas tillväxten av avsaknaden av en enhetlig valuta, enligt Magnus Anshelm.
– Om valutan för köp av webb-tv-reklam dessutom blir enhetlig kan tillväxten bli ännu högre de närmaste åren.