Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM: Tv-köpen nästan på 2008 års nivå

Publicerad: 28 Maj 2010, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Den extrema efterfrågan på tv-reklam bekräftas av siffror från IRM. Men skillnaden är stor mellan IRM:s och Mediebyråbarometerns siffror.


Ämnen i artikeln:

IRMMediebyråbarometern

Dagensmedia.se har flera gånger rapporterat om den höga efterfrågan på tv-reklam, som bland annat gjort att tv-kanalerna tvingas skära ned på redan bokade kampanjer.

Högtrycket har pågått i princip hela våren – och enligt IRM ökade nettoköpen i tv med 17,0 procent i april.

– Det betyder att tv nästan har tagit igen det som de tappade förra året. Vi är nästan uppe i 2008 års nivåer, säger Tobias Hedström på IRM.

Tv-kanalerna har under april och maj haft stor efterfrågan på reklam, men har inte lyckats producera tillräckligt många ratings för att tillgodose marknaden.

– De har otroligt högt tryck nu och har svårt att leverera. Hade kanalerna haft fler reklamminuter så hade de säkert sålt ännu mer, säger Tobias Hedström.

Enligt mediebyråbarometen ökade tv-köpen med hela 32 procent i april. Att tillväxten är högre i den mätningen beror – förutom på eventuella periodiseringsproblem – på att mediebyråerna främst köper reklam åt stora, tv-tunga kunder, säger Tobias Hedström. Därmed blir det stora förändringar – både i med- och motgång, säger han:

– Mindre kunder och ad hoc-kunder är inte lika konjunkturkänsliga.

Högrycket i tv har fortsatt under maj och juni och mediebyråerna riktar stark kritik mot kanalerna för att det har underskattat efterfrågan. Mer om det kan du läsa i DM Plus.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

IRMMediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.