Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM: Starkaste tillväxten på tre år

Publicerad: 4 November 2014, 10:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Reklammarknaden växte med 3,1 procent under tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

IRM

Sveriges reklammarknad omsatte 7,2 miljarder kronor under tredje kvartalet 2014. Det är en tillväxt med 3,1 procent jämfört med samma period förra året, enligt IRM:s kvartalsrapport som släpps i dag.

Det är den starkaste tillväxten sedan det tredje kvartalet 2011 och det femte kvartalet i rad med positiv tillväxt, skriver IRM i rapporten.

Tillväxten förklaras delvis av riksdagsvalet i september.

Hittills i år har reklammarknaden växt med 2,3 procent jämfört med 2013.

– Vi förväntar oss att även årets sista kvartal skall visa positiv tillväxt, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Framför allt är det digitala medier som driver tillväxten, men även kategorierna utomhus, radio, bio och butiksmedier växte med tvåsiffriga tal under tredje kvartalet enligt IRM.

– Sverige en förhållandevis mogen marknad för digital reklam internationellt sett. På denna typ av marknad ser vi nu att mobilmarknadsföring, onlinevideo samt nya sätt att köpa reklamutrymme driver på tillväxten, säger Madeleine Thor.

Även sökordsmarknadsföring växte kraftigt under kvartalet.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.